Show item record

dc.contributor.advisorGaudreault, André
dc.contributor.advisorLe Forestier, Laurent
dc.contributor.authorHouillère, Jérémy
dc.date.accessioned2019-11-27T20:02:35Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2019-11-27T20:02:35Z
dc.date.issued2019-06-19
dc.date.submitted2019-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/22655
dc.subjectpresse illustréefr
dc.subjectcinéma comiquefr
dc.subjectburlesquefr
dc.subjectcaricaturefr
dc.subjectcinéma des premiers tempsfr
dc.subjectintermédialitéfr
dc.subjectIllustrated pressfr
dc.subjectComic filmsfr
dc.subjectIntermedialityfr
dc.subjectPre-cinemafr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Cinema / Communications et les arts - Cinéma (UMI : 0900)fr
dc.titleUn rendez-vous manqué. Journaux illustrés et films comiques dans la France d'avant 1915fr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineCinémafr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelDoctorat / Doctoralfr
etd.degree.namePh. D.fr
dcterms.abstractLes liens qu’entretient le cinéma avec les journaux illustrés ont été perçus très tôt par les observateurs. Or, si les historiens semblent s’accorder sur une « influence » de la presse illustrée sur la production comique du cinéma français, les journaux humoristiques s’intéressent peu au cinéma de manière générale et ignorent complètement, ou presque, les films comiques. Comment expliquer ce paradoxe ? Cette thèse propose de développer trois pistes de réflexion. En premier lieu nous tentons d’appréhender la manière dont la presse illustrée a perçu l’émergence et l’essor du spectacle cinématographique au tournant du XIXe siècle jusqu’au milieu des années 1910. Pour la plupart des chroniqueurs le spectacle cinématographique apparaît comme un intrus parmi les spectacles scéniques parisiens, déportant en quelque sorte la rivalité entre théâtre et cinéma dans la presse illustrée. Puis, en nous intéressant aux proximités entre films et journaux, il apparaît que le cinéma emprunte aux journaux autant qu’il recycle leurs histoires comiques, les modernise. Cela nous conduit enfin à envisager les deux médias sous l’angle de leurs divergences, à la fois idéologiques et politiques, empêchant une rencontre qui semblait pourtant à première vue inévitable.fr
dcterms.abstractThe links between the cinema and the illustrated press were perceived very early by the observers. Now, if historians seem to agree on an "influence" of the illustrated press on the comic production of French cinema, humorous newspapers are not very interested in cinema in general and completely, or almost completely, ignore comic films. How to explain this phenomenon ? This thesis proposes to develop three lines of thought. First, we try to understand the way in which the illustrated press saw the emergence and growth of the film show at the turn of the 19th century until the mid-1910s. For most chroniclers the cinema appears as an intruder among the Parisian stage shows, deporting in a way the rivalry between theater and cinema in the illustrated press. Then, by looking at the proximity between films and newspapers, it appears that cinema borrows from newspapers as much as it recycles their comic stories, modernizes them. This leads us finally to consider the two media from the angle of their differences, both ideological and political, preventing a meeting that seemed at first sight inevitable.fr
dcterms.descriptionCotutelle avec l'Université Rennes 2 (France)fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.