Le groupe de codéveloppement : un levier de réflexivité des enseignants en transition professionnelle?
Article [Version of Record]
Is part of
Questions vives : recherches en éducation ; no. 24.Publisher(s)
Aix-Marseille UniversitéKeywords
Abstract(s)
Les contextes changeants de notre époque affectent toutes les professions, et l’enseignement ne
fait pas exception : les enseignants ont des conditions de travail instables qui les situent souvent dans des périodes de transition professionnelle. Nous avons proposé à quatre enseignants d’une
école secondaire située sur l’Île de Montréal une démarche en groupe de codéveloppement
professionnel, afin de les soutenir dans ce qu’ils vivent comme étant une période de transition
professionnelle. À partir des récits de pratique contrastés de deux de ces enseignants, marqués
par les ressources discursives des membres du groupe qui mettaient à leur disposition leurs
expertises variées, nous examinons dans quelle mesure ce dispositif constitue un levier de
réflexivité et tentons d’en cerner les écueils. The changing contexts of our time affect all professions, and teaching is no exception : teachers
have unstable working conditions, which often place them in periods of professional transition.
We suggested to four teachers from a secondary school located on the Island of Montreal to
participate to a professional co-development group (PCG), in order to support them in what they
experience as a professional transition. In the PCG, the group’s members shared their varied
expertise and the group’s discursive resources marked each teachers practice stories. From two
such and contrasted stories, we look at how this device foster reflexivity and we try to identify
pitfalls.
Other location(s)
Collections
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.