Show item record

dc.contributor.advisorBenoit-Otis, Marie-Hélène
dc.contributor.advisorGoldman, Jonathan
dc.contributor.authorDesrosiers, Judy-Ann
dc.date.accessioned2018-07-25T15:26:48Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2018-07-25T15:26:48Z
dc.date.issued2018-06-26
dc.date.submitted2017-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/20804
dc.subjectRoberto Gerhardfr
dc.subjectDon Quixotefr
dc.subjectPandorafr
dc.subjectEngagement politiquefr
dc.subjectBalletfr
dc.subjectAnalyse musicalefr
dc.subjectNationalismefr
dc.subjectGuerre civile espagnolefr
dc.subjectCulture catalanefr
dc.subjectFranquismefr
dc.subjectMusical analysisfr
dc.subjectNationalismfr
dc.subjectPolitical commitmentfr
dc.subjectSpanish Civil Warfr
dc.subjectCatalan culturefr
dc.subjectFrancoismfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Music / Communication et les arts - Musique (UMI : 0413)fr
dc.titleMémoire de la Guerre civile espagnole : l'engagement politique de Roberto Gerhard dans ses ballets Don Quixote et Pandorafr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineMusiquefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractCe mémoire porte sur l’engagement politique du compositeur catalan Roberto Gerhard (1896-1970) tel qu’observé dans ses ballets Don Quixote (1940-1941) et Pandora (1942-1943). Cette étude montre comment Gerhard élabore un vaste réseau de références symboliques à la culture catalane à travers les scénarios et la musique de ces deux ballets. En associant la culture catalane à la représentation d’un idéal, Gerhard développe un discours qui fait écho à la situation politique espagnole, marquée par une Guerre civile (1936-1939) dont l’issue s’accompagne d’une vague de répression par le régime franquiste à l’encontre de la culture catalane. Le premier chapitre propose une analyse comparative des passages du Don Quijote de Cervantes que Gerhard retient pour le scénario de son Don Quixote. Cette analyse montre que Gerhard conçoit le scénario de manière à mettre en évidence deux interprétations antagonistes du roman de Cervantes : idéaliste et réaliste. Nous verrons que Gerhard transpose cette opposition dans sa musique en définissant des caractéristiques musicales propres à chacune de ces lectures. Le deuxième chapitre se penche sur Pandora afin de montrer que Gerhard récupère les procédés employés dans Don Quixote pour souligner le fait que la méchante reine Pandora ne représente pas un véritable idéal, mais qu’elle en est plutôt une pâle imitation. En parallèle à ces procédés, Gerhard cite des mélodies folkloriques, établissant ainsi clairement la filiation entre la culture catalane et l’idéal que représentent les personnages de Dulcinée dans Don Quixote et de Psyché et The Youth, qui incarnent respectivement le Bien et la poursuite de celui-ci, dans Pandora. L’analyse comparative du texte et du traitement musical de ces mélodies folkloriques dans Don Quixote et Pandora montre que Gerhard crée un discours musical complexe pour évoquer la situation politique de sa patrie, la Catalogne.fr
dcterms.abstractThis thesis studies the political commitments of Catalan composer Roberto Gerhard (1896-1970) through his ballets Don Quixote (1940-1941) and Pandora (1942-1943). It examines how Gerhard constructs a network of symbolic references to Catalan culture through the scenic action of the ballet and the music he composes, in order to show that he associates Catalan culture with the representation of an ideal, and thereby denounces the Francoist regime in Spain that was suppressed Catalan culture after the events of the Spanish Civil War (1936-1939). In the first chapter, the approach is based on a comparative analysis of the chapters of Cervantes Don Quijote and the story line Gerhard wrote for his ballet. It demonstrates that Gerhard articulates his libretto to highlight the opposition between two interpretations of the Quijote, an idealist and a realist one. Accordingly, Gerhard exemplified this opposition in the music by determining a set of musical characteristics corresponding to each of these interpretations. In the second chapter, Pandora is analyzed in order to determine how Gerhard reuses the strategies established in Don Quixote. In this score, Gerhard transforms some of these characteristics to highlight the fact that Queen Pandora is not a true ideal but merely a pale imitation of one. In the third chapter, folkloric themes cited by Gerhard in these works are studied in order to establish a clear link between the ideal and Catalan culture. Apart from the distinction between idealism and realism, Gerhard uses folkloric themes to represent Dulcinea, who represents Don Quichotte’s ideal, and Psyche and The Youth, who personify respectively the Good as an ideal, and the pursuit of it in Pandora. A comparative analysis of the text and the musical treatment of these folk melodies in Don Quixote and Pandora shows that Gerhard created a complex fabric of references to evoke the politic situation of his homeland, Catalonia.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.