Show item record

dc.contributor.advisorGrenier, Line
dc.contributor.authorVautrin-Nadeau, Marie-Ève
dc.date.accessioned2017-11-02T14:42:03Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2017-11-02T14:42:03Z
dc.date.issued2017-05-01
dc.date.submitted2017-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/19521
dc.subjectPatrimoine culturel immatérielfr
dc.subjectPatrimonialisationfr
dc.subjectMilieu associatiffr
dc.subjectMusique traditionnelle « québécoise »fr
dc.subjectEthnographiefr
dc.subjectIntangible cultural heritagefr
dc.subjectHeritagizationfr
dc.subjectAssociationsfr
dc.subjectQuébec traditional musicfr
dc.subjectEthnographyfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Music / Communication et les arts - Musique (UMI : 0413)fr
dc.titleLa patrimonialisation au Québec : ethnographie d’un milieu associatif dédié à la musique traditionnellefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineCommunicationfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM. Sc.fr
dcterms.abstractCe mémoire interroge la notion de patrimoine culturel immatériel, dont l’UNESCO a proposé une définition normative et qui désigne « [des] traditions ou [des] expressions vivantes héritées de nos ancêtres et transmises à nos descendants » (UNESCO, 2003c). Il propose une exploration des modalités contemporaines de la patrimonialisation musicale. Réalisé dans la foulée d’une démarche ethnographique multisite (Marcus, 1995), qui s’est amorcée en juillet 2015 dans le cadre du festival Mémoire et Racines (Saint-Charles-Borromée, Lanaudière), il considère l’articulation entre patrimoine et musique traditionnelle du Québec comme problématique. Alors que le Conseil québécois du patrimoine vivant (CQPV) accorde un statut patrimonial à la musique traditionnelle et en promeut la dimension de « richesse collective », le mémoire met l’accent sur ce qui informe sa constitution, son déploiement. Il cherche à en expliciter les enjeux sur la base d’un travail empirique et en vertu d’un point de vue pragmatique.fr
dcterms.abstractQuestioning the notion of intangible cultural heritage, for which UNESCO proposed a normative definition, and which refers to "living traditions or expressions inherited from our ancestors and transmitted to our descendants" (UNESCO, 2003c), this thesis proposes an exploration of the contemporary modalities of musical heritagization. Launched in July 2015 as part of a multi-sited ethnographic approach (Marcus, 1995) and in the context of the Mémoire et Racines festival (Saint- Charles-Borromée, Lanaudière), it situates the articulation of Québec traditional music and heritage as a problem not to be taken for granted. While the Conseil québécois du patrimoine vivant (CQPV) grants heritage status to traditional music and promotes the "collective wealth" dimension, the paper seeks to clarify the issues on the basis of empirical work and through a pragmatic point of view.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.