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dc.contributor.advisorPullen Sansfaçon, Annie
dc.contributor.authorGérard Tétreault, Alice
dc.date.accessioned2017-08-25T14:29:23Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2017-08-25T14:29:23Z
dc.date.issued2017-07-12
dc.date.submitted2017-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/19138
dc.subjectFrancefr
dc.subjectQuébecfr
dc.subjectCanadafr
dc.subjectMontréalfr
dc.subjectHonnethfr
dc.subjectTravail socialfr
dc.subjectImmigrationfr
dc.subjectTravailleur social immigrantfr
dc.subjectAssistant de service socialfr
dc.subjectReconnaissancefr
dc.subjectAdaptation professionnellefr
dc.subjectSocial workfr
dc.subjectMigrant social workerfr
dc.subjectMigrationfr
dc.subjectRecognitionfr
dc.subjectHonnethfr
dc.subjectProfessionnal adaptationfr
dc.subjectSocial service assistantfr
dc.subject.otherSocial Sciences - Social Work / Sciences sociales - Travail social (UMI : 0452)fr
dc.titleExpériences de reconnaissance professionnelle de sept assistantes et assistant de service social français devenus travailleuses et travailleur sociaux au Québecfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineService socialfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM. Sc.fr
dcterms.abstractEach year, many French professionals choose to immigrate to Québec. Among them are social service assistants wishing to pursue their careers as Social Workers in Quebec. However, several issues of recognition arise during their journey that leads them to integrating Quebec professional setting. The re-analysis of interviews conducted in the context of research project led by Pullen Sansfaçon, Brown and Graham (SSHRC 2011-2012, SSHRC 2012-2015) allows us to explore the experiences of recognition and denial of recognition experienced by seven french social workers during their professional adaptation in Quebec. The theoretical framework of recognition developed by Axel Honneth reveals that they have experiences of recognition and denial which are visible at three different level, that is emotional, legal and social. Results from the analysis highlight that to be recognized, it seems essential that those French professionals swiftly gain the right to practice, that their skills are recognized, and that they receive support and approval in their workplace. More specifically, this study stresses the importance of having the right to practice as soon as possible, the availability of training adapted to their specific needs before and during the integration into their new practice in Quebec, and being in a welcoming and supportive atmosphere in their workplace. The role of institutions around the integration of French Social Workers, such as government agencies, OTSTCFQ and practice settings are essential to put in place the conditions favoring this recognition. Overall, the participants reported they experienced more professional recognition in Quebec than in France.fr
dcterms.abstractChaque année, de nombreux professionnels français choisissent d'immigrer au Québec. Parmi eux figurent des assistants de service social désirant poursuivre leur carrière comme travailleurs sociaux au Québec. Or, plusieurs enjeux de reconnaissance se posent lors de leur parcours les menant à la pratique québécoise. La réanalyse d’entretiens menés dans le cadre d’un projet de recherche dirigé par Pullen Sansfaçon, Brown et Graham (CRSH 2011-2012; CRSH 2012-2015) nous permet d’explorer les expériences de reconnaissance et de déni de reconnaissance vécues par sept travailleuses et travailleur sociaux d’origine française lors de leur adaptation professionnelle au Québec. Le cadre théorique de la reconnaissance emprunté à Axel Honneth révèle qu’il et elles ont vécu des expériences de reconnaissance et de déni de reconnaissance sur les plans affectif, juridique et social. Pour être reconnus, il semble primordial que ces professionnels français détiennent le droit de pratiquer, que leurs compétences soient reconnues et qu’ils reçoivent du soutien et de l’approbation dans leur milieu de travail. Plus précisément, ce mémoire souligne l’importance d’obtenir le droit de pratiquer le plus tôt possible, de recevoir des formations adaptées aux besoins spécifiques des travailleurs sociaux immigrants avant et pendant l’insertion dans leur nouvelle pratique québécoise et d’être dans un milieu de travail accueillant et soutenant. Le rôle des institutions gravitant autour des travailleurs sociaux d’origine française, tels que les instances gouvernementales, l’OTSTCFQ et les milieux de pratique, est primordial pour mettre en place des conditions favorisant leur reconnaissance. Globalement, les personnes interrogées rapportent vivre davantage de reconnaissance professionnelle au Québec qu’en France.fr
dcterms.languagefrafr


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