Show item record

dc.contributor.advisorBernier, Christine
dc.contributor.authorChouinard, Clara
dc.date.accessioned2017-05-25T18:08:18Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2017-05-25T18:08:18Z
dc.date.issued2017-03-28
dc.date.submitted2016-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/18738
dc.subjectExpositions artistiques internationalesfr
dc.subjectArt contemporainfr
dc.subjectBiennalesfr
dc.subjectPhénomènefr
dc.subjectControversefr
dc.subjectBiennale de Montréalfr
dc.subjectTriennale québécoisefr
dc.subjectGlobal Art Exhibitionsfr
dc.subjectContemporary Artfr
dc.subjectBiennialsfr
dc.subjectPhenomenonfr
dc.subjectControversyfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Art History / Communications et les arts - Histoire de l’art (UMI : 0377)fr
dc.titleUn nouveau souffle pour la Biennale de Montréal? Une analyse comparée avec les grandes biennales internationales d'art contemporainfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineHistoire de l'artfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractDepuis les années 1980-1990, au moment où on assiste, dans le monde de l’art contemporain globalisé, à une prolifération des biennales internationales d’art contemporain, le climat de compétition s’intensifie et l’univers des biennales se phénoménalise et s’homogénéise. Ce mémoire a pour but d’historiciser et de définir les biennales sous leur nature phénoménale afin d’identifier, parmi leur hétérogénéité, un dénominateur commun sous lequel il est possible de comparer ces institutions artistiques en toute légitimité. Le projet étudie ce point de comparaison défini selon les trois critères d’autoévaluation des biennales identifiés dans cette recherche : la globalisation, l’industrie culturelle et touristique, ainsi que l’événementiel et le spectaculaire. Ce mémoire présente comme étude de cas la Biennale de Montréal et son récent renouvèlement. Il fait le point sur la controverse y étant reliée à travers une analyse comparée de la nouvelle Biennale de Montréal et les grandes biennales internationales.fr
dcterms.abstractSince the 1980s and 1990s, back when Contemporary Art Biennials were quickly spreading in the Global Artworld, the climate of competition has been intensifying. The world of biennials is becoming more homogenous and more of a phenomenon each year. The current study’s purpose is to historicize and define the biennials according to their phenomenal nature in order to go beyond their heterogeneity and find a common denominator which would allow the comparison of such artistic institutions in a legitimate way. The project will study this point of comparison according to three areas of self-assessment identified for this purpose: globalization, the cultural and touristic industries as well as the entertainment industry. The case study for this research is Montreal’s biennial and its recent renewal. It will explore the controversy related to the subject by analysing and comparing the new Montreal Biennial to the great international biennials.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.