Show item record

dc.contributor.advisorLétourneux, François
dc.contributor.authorFournier-Dery, Milly-Alexandra
dc.date.accessioned2017-04-12T14:34:14Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2017-04-12T14:34:14Z
dc.date.issued2017-03-28
dc.date.submitted2016-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/18339
dc.subjectDocumentairefr
dc.subjectArt contemporainfr
dc.subjectTopographiefr
dc.subjectPhotographiefr
dc.subjectPaysage (sub)urbainfr
dc.subjectEspace limitrophefr
dc.subjectBahreïnfr
dc.subjectTaysir Batnijifr
dc.subjectMédiationfr
dc.subjectDocumentaryfr
dc.subjectContemporary artfr
dc.subjectTopographyfr
dc.subjectPhotographyfr
dc.subject(Sub)urban landscapefr
dc.subjectBordering spacefr
dc.subjectBahrainfr
dc.subjectMediationfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Art History / Communications et les arts - Histoire de l’art (UMI : 0377)fr
dc.titleLa documentation photographique de l'espace limitrophe comme lieu de médiation : Interface (2014), de Taysir Batnijifr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineHistoire de l'artfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractCe travail de recherche en histoire de l'art a débuté par une enquête sur la série photographique Interface (2014) de l'artiste palestinien Taysir Batniji. Réalisée au Bahreïn, l'oeuvre présente une vision topographique et métaphorique des archipels axée sur la représentation d'infrastructures vernaculaires et de lieux interstitiels. Notre analyse de l'iconographie des images et de leur mode de production soutient qu'une vision critique subtile de la situation sociopolitique actuelle du Bahreïn imprègne le travail de Batniji. C'est dans cette perspective que ce mémoire s'intéresse plus généralement à la représentation photographique de l'espace limitrophe comme lieu de médiation où peuvent émerger des réflexions pertinentes sur la situation sociopolitique, économique et environnementale actuelle. Dans notre analyse de l'oeuvre d'art, la notion de médiation est centrale et intervient sous plusieurs formes. Nous l'abordons autant du point de vue de l'histoire sociale de l'art, en considérant les conditions matérielles et contextuelles de l'oeuvre, que d'un point de vue ancré dans une vision philosophique de l'objet d'art comme dispositif capable d'agir sur nos perceptions et nos attitudes.fr
dcterms.abstractThis research in art history investigates the photographic series Interface (2014) by Palestinian artist Taysir Batniji. Photographed in Bahrain, the work presents a topographic and metaphorical vision of the archipelagos, focused on the representation of vernacular structures and interstitial sites. Our analysis of the iconographic motifs of the images and their mode of production suggests that Batniji's work presents a subtle critique of Bahrain's contemporary sociopolitical situation. The focus of this thesis is the photographic representation of bordering spaces as places of mediation through which relevant viewpoints on current sociopolitical, economic and environmental questions are set to emerge. The concept of mediation intervenes in many forms and is central to our analysis. We are borrowing from its use in social theories of art history, where material and contextual conditions are considered, as well as in various perspectives rooted in philosophy in which the artistic object functions as a device able to act upon our perceptions and our attitudes.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.