Afficher la notice

dc.contributor.authorZahar, Marie-Joelle
dc.date.accessioned2017-04-05T13:38:35Z
dc.date.available2017-04-05T13:38:35Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/18312
dc.subjectSoudanfr
dc.subjectLibanfr
dc.subjectDémocratiefr
dc.subjectLibéralismefr
dc.subjectViolencefr
dc.titleNorm Transmission in Peace- and State-building: Lessons from Democracy Promotion in Sudan and Lebanonfr
dc.typeArticlefr
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Faculté des arts et des sciences. Département de science politiquefr
dcterms.abstractThis article examines the transmission and reception of democratic norms in the context of liberal peace interventions. It identifies two reasons for the failure to promote democracy: the strategies favored by liberal peace actors and the agency of local elites. Drawing on field research in Lebanon and Sudan, the article argues that liberal peace projects systematically provide opportunities for local elites to overcome the apparent asymmetry of power between them and liberal peace actors. It identifies two strategies of resistance to the promotion of democracy—disengagement and recuperation— and suggests that, of the two, disengagement is more likely to produce a relapse into violence. democracy promotion, hybrid peace governance, norm transmission and recuperation, Sudan, Lebanon.fr
dcterms.isPartOfurn:ISSN:1075-2846
dcterms.languageengfr
UdeM.VersionRioxxVersion acceptée / Accepted Manuscript
oaire.citationTitleGlobal governance : a review of multilateralism and international organizations
oaire.citationVolume18
oaire.citationIssue1
oaire.citationStartPage73
oaire.citationEndPage88


Fichier·s constituant ce document

Vignette

Ce document figure dans la ou les collections suivantes

Afficher la notice

Ce document diffusé sur Papyrus est la propriété exclusive des titulaires des droits d'auteur et est protégé par la Loi sur le droit d'auteur (L.R.C. (1985), ch. C-42). Il peut être utilisé dans le cadre d'une utilisation équitable et non commerciale, à des fins d'étude privée ou de recherche, de critique ou de compte-rendu comme le prévoit la Loi. Pour toute autre utilisation, une autorisation écrite des titulaires des droits d'auteur sera nécessaire.