Show item record

dc.contributor.advisorGrenier, Line
dc.contributor.authorGaffuri, Flora
dc.date.accessioned2012-12-19T17:44:37Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONen
dc.date.available2012-12-19T17:44:37Z
dc.date.issued2012-06-01
dc.date.submitted2012-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/8834
dc.subjectPromotionen
dc.subjectMytheen
dc.subjectSite interneten
dc.subjectLabel indépendanten
dc.subjectRapen
dc.subjectMusiqueen
dc.subjectDiscoursen
dc.subjectArtisteen
dc.subjectPromotionen
dc.subjectMythen
dc.subjectWebsiteen
dc.subjectIndependant record companyen
dc.subjectMusicen
dc.subjectDiscourseen
dc.subjectArtisten
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Music / Communication et les arts - Musique (UMI : 0413)en
dc.titleLa promotion sur Internet : analyse d’un discours sous l’angle du mythe. Le cas de labels indépendants de rap au Québecen
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineCommunicationen
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sen
etd.degree.nameM. Sc.en
dcterms.abstractÀ l’heure où l’industrie de l’enregistrement sonore connait un certain nombre de bouleversements, Internet apparait à la fois comme un responsable d’une crise du disque et comme une plate-forme de diffusion et de promotion de la musique enregistrée. C’est dans ce contexte de mutations des industries culturelles que sont les industries de la musique que les labels indépendants voient les possibilités liées à la promotion se multiplier. Notamment par le biais des sites internet que j’envisage ici comme discours encodé et diffusé. Ce mémoire explore deux sites internet officiels de labels indépendants de rap québécois à l’aide de la proposition de la présence du mythe dans le discours de promotion. S’appuyant sur la théorie de Barthes, mon analyse s’articule autour de l’étude de la signification afin de mettre en lumière la façon dont le mythe fonctionne dans le discours. En m’intéressant principalement à l’image et au texte, je mets notamment en valeur le traitement de l’artiste, de la création musicale et du label dans le discours.en
dcterms.abstractAt a time when the music recording industry is going through some shake ups, Internet is seen both as a responsible for a disc crisis and as a plateform for diffusion and promotion of recorded music. This cultural industries' mutations context is now revealing multiple promotion opportunities for independant labels, as part of the music industries. This can be seen through websites which I consider to be a broadcasted, encoded and decoded discourse. This master thesis explore two independant record companys’ websites, both producing rap music in Québec, with the proposal of the presence of the myth in the promotionnal discourse. Based on Barthes' theory, my analysis is built around the study of the signification in order to outline the way the myth works in the discourse. While focusing on images and text, I mainly emphasize the treatment of the artist, the musical creation and the record label in the discourse.en
dcterms.languagefraen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.