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dc.contributor.advisorHarting, Heike
dc.contributor.advisorRahman, Najat
dc.contributor.authorBen Gouider Trabelsi, Hajer
dc.date.accessioned2012-05-15T18:30:27Z
dc.date.availableMONTHS_WITHHELD:6en
dc.date.available2012-05-15T18:30:27Z
dc.date.issued2012-05-03
dc.date.submitted2010-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/7074
dc.subjectCommunity , justice, art, healing, historyen
dc.subjectCommunautéen
dc.subjectGlobalizationen
dc.subjectMondialisationen
dc.subjectCivil waren
dc.subjectGuerre civileen
dc.subjectArten
dc.subjectHistoryen
dc.subjectHistoireen
dc.subjectJusticeen
dc.subject.otherLiterature - English / Littérature - Anglaise (UMI : 0593)en
dc.titleRethinking community in Dionne Brand’s What we all long for, Ahdaf Soueif’s The map of love, Michael Ondaatje’s Anil’s ghost and Joseph Boyden’s Three day road and through black spruceen
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineÉtudes anglaisesen
etd.degree.grantorUniversité de Montréal (Faculté des arts et des sciences)fr
etd.degree.levelDoctorat / Doctoralen
etd.degree.namePh. D.en
dcterms.abstractDans cette thèse, j’ai étudié les alternatives aux communautés normatives proposées dans les romans suivants: What We All Long For de Dionne Brand, The Map of Love d’Ahdaf Soueif, Anil’s Ghost de Michael Ondaatje aini que Three Day Road et Through Black Spruce de Joseph Boyden. En utilisant un nombre de termes clés (les aspirations, la traduction (culturelle) subversive, la guérison, l’autodétermination), j’ai examiné la critiques des communautés normatives aussi bien que la configuration des communautés alternatives développées dans les œuvres cités ci-haut. L’étude de trois romans diasporiques et deux romans amérindiens m’a permis d’établir un « dialogue » entre deux visions du monde ainsi qu’entre deux approches aux crises des communautés normatives. En effet, la conception d’une communauté alternative présentée dans le roman de Boyden souligne le rôle important que joue la famille dans la conception d’une société postcolonial alternative. Les romans diasporiques, en revanche, évitent de fonder leurs conceptions de la communauté alternative sur la famille traditionnelle comme unité d’organisation sociale. Les communautés alternatives proposées dans les romans diasporiques sont basées sur des alliances au-delà des différences nationales, culturelles, religieuses et ethniques. Le premier chapitre a traité la communauté affective proposée comme alternative à la communauté multiculturelle canadienne. Le deuxième chapitre a traité la communauté alternative et la mezzaterra, l’espace du quel cette communauté ressort, dans The Map of Love de Soueif. Dans le troisième chapitre, j’ai exploré la relation entre la guérison, le toucher et l'émergence d'une communauté alternative dans Anil's Ghost d’Ondaatje. Dans le dernier chapitre, j’ai analysé la façon dont l'affirmation de l'autonomie juridique et la narration pourrait contribuer à la découverte de la vision qui guide la communauté Cri dépeint, dans les romans de Boyden, dans sa tentative de construire une communauté alternative postcoloniale. Mots clés: Communautés alternatives, traduction (culturelle) subversive, affect, communautés normatives en crise, multiculturalisme et guérisonen
dcterms.abstractThis dissertation studies alternatives to communities in crisis proposed in Dionne Brand’s What We All Long For, Ahdaf Soueif’s The Map of Love, Michael Ondaatje’s Anil’s Ghost and Joseph Boyden’s Three Day Road and Through Black Spruce. Using a number of keywords (longing, subversive (cultural) translation, healing, touch and self-determination), I examine each novel’s contestation of a normative, oppressive configuration of community as well as the alternative community it proposes. Juxtaposing three diasporic novels and two Indigenous (Canadian) texts, I establish a dialogue between different worldviews and the ways they read and respond to communal crises. Unlike the alternative conceptions of community presented in the diasporic novels under consideration, the alternative conception proposed in Boyden’s novels stresses the importance of strong families to the building of an alternative postcolonial society. The diasporic texts, however, do not align their alternative communities with the traditional family as a unit of social organization and trope. These alternative communities evolve around affiliation rather than filiation. They build solidarities with the other beyond national, cultural, religious and ethnic lines of division. The first chapter studies an alternative to Canadian multiculturalism in Brand’s What We All Long For. The second chapter examines the alternative community and the mezzaterra from which it emerges in Soueif’s The Map of Love. The third chapter explores the tightly-knit relation between healing, touch and the emergence of an alternative community in Ondaatje’s Anil’s Ghost. The last chapter studies the contribution of legal autonomy and storytelling to discovering the vision that guides the Cree community portrayed in Boyden’s novels in its attempt to build an alternative postcolonial community. Keywords: Alternative communities, subversive (cultural) translation, affect, normative communities in crisis, multiculturalism and healingen
dcterms.description[À l'origine dans / Was originally part of : Thèses et mémoires - FAS - Département d'études anglaises]fr
dcterms.languageengen


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