Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté de médecine
  • Faculté de médecine – Travaux et publications
  • View Item
  •   Home
  • Faculté de médecine
  • Faculté de médecine – Travaux et publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/24053

Le trouble développemental du langage (TDL) : mise à jour interdisciplinaire

Article [Version of Record]
Thumbnail
Breault et al., 2019_TDL_NCACN_doi.pdf (849.4Kb)
Is part of
Neuropsychologie clinique et appliquée ; vol. 3, no. (automne 2019), pp. 64-81.
2019-07-17
Author(s)
Breault, Chantale
Béliveau, Marie-Julie
Labelle, Fannie
Valade, Florence
Trudeau, Natacha
Affiliation
  • Université de Montréal. Faculté des arts et des sciences. Département de psychologie
  • Université de Montréal. Faculté de médecine. École d'orthophonie et d'audiologie
Keywords
  • Trouble développemental du langage
  • Évaluation
  • Interdisciplinarité
  • Terminologie
  • Enfant
  • Developmental language disorder
  • Assessment
  • Interdisciplinary
  • Terminology
  • Children
Abstract(s)
Bien que le trouble développemental du langage (TDL) soit fréquent (7,58 %; Norbury et al., 2016) et ait des impacts perdurant jusqu’à l’âge adulte (Feeney, Desha, Khan, Ziviani, & Nicholson, 2016), il est beaucoup moins connu que d’autres problématiques telles que le trouble du déficit de l’attention avec ou sans hyperactivité (TDAH) ou le trouble du spectre de l’autisme (TSA). L’inconstance des définitions selon les domaines (p. ex., médecine, éducation, psychologie, orthophonie) pourrait partiellement expliquer cette méconnaissance (Bishop, 2017). Depuis peu, une terminologie et une démarche menant au diagnostic de TDL font l’objet d’un consensus international multidisciplinaire, et ce, grâce au projet CATALISE (Bishop, Snowling, Thompson, Greenhalgh, & CATALISE-consortium, 2016, 2017). Le but de cet article est de présenter une mise à jour des enjeux et des connaissances actuelles liés au TDL en s’intéressant aux changements d’appellation et de critères initiés par le projet CATALISE. Pour les professionnels et chercheurs œuvrant dans le domaine, il s’agit d’une occasion de réfléchir aux besoins des personnes vivant avec un TDL.
 
Although developmental language disorder (DLD) is common (7.58%; Norbury et al., 2016) and has impacts lasting into adulthood (Feeney, Desha, Khan, Ziviani, & Nicholson, 2016), it is not as renowned than other disorders as attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) or autism spectrum disorder (ASD). Inconsistent definitions across domains (e.g., medicine, education, psychology, speech-language pathology) may partially explain this situation (Bishop, 2017). Recently, a terminology and an approach leading to the diagnosis of DLD were the subject of a multidisciplinary international consensus, due to the CATALISE project (Bishop, Snowling, Thompson, Greenhalgh & CATALISE-consortium, 2016, 2017). The purpose of this paper is to present an update of current issues and knowledge related to DLD by looking at the criteria and terminology changes initiated by the CATALISE project. For professionals and researchers working in the field, this is an opportunity to reflect on the needs of people living with DLD.
Other location(s)
https://doi.org/10.46278/j.ncacn.20190717
Collections
  • Faculté de médecine – Travaux et publications [368]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS