Show item record

dc.contributor.authorMorrissette, Joëlle
dc.contributor.authorCharara, Yasmine
dc.contributor.authorBoily, Andrée
dc.contributor.authorDiedhiou, Serigne Ben Moustapha
dc.date.accessioned2019-04-09T13:07:10Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2019-04-09T13:07:10Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2038
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/21534
dc.publisherCanadian society for the study of educationfr
dc.subjectAccompagnateursfr
dc.subjectSavoirs d’expériencefr
dc.subjectEnseignants formés à l’étrangerfr
dc.subjectIntégration socioprofessionnellefr
dc.subjectStratégies de médiation culturellefr
dc.subjectSupportersfr
dc.subjectExperiential knowledgefr
dc.subjectForeign-trained teachersfr
dc.subjectSocioprofessional integrationfr
dc.subjectCultural mediation strategiesfr
dc.titleLes stratégies des accompagnateurs de l’intégration socioprofessionnelle des enseignants formés à l’étranger : le jeito des despachantesfr
dc.typeArticlefr
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Faculté des sciences de l'éducationfr
dcterms.abstractDevant l’accroissement d’enseignants formés à l’étranger dans les écoles québécoises et au vu des enjeux sociaux étant rattachés à leur intégration socioprofessionnelle, les chercheurs se sont intéressés à leur expérience. Cependant, peu d’attention a été portée à la contribution des acteurs de la communauté professionnelle et universitaire impliqués dans ce processus. Des entretiens individuels ont été conduits auprès de 14 participants de ces deux communautés, afin de mettre en lumière comment ils interviennent pour faciliter l’intégration de ces enseignants dans leur nouveau milieu de travail. Différentes stratégies de médiation culturelle mettant en lumière le savoir d’expérience de ces accompagnateurs ont été identifiées.fr
dcterms.abstractGiven the increasing presence of foreign-trained teachers in Quebec schools and the social issues linked to their socioprofessional integration, the researchers are interested in their experience. However, little attention has been paid to the contribution of the stakeholders of professional and academic communities involved in this process. Individual interviews were conducted with 14 participants from both communities to inform how they work to facilitate the integration of these teachers in their new workplace. Different cultural mediation strategies highlighting the experiential knowledge of these supporters have been identified.fr
dcterms.isPartOfurn:ISSN:1918-5979fr
dcterms.languagefrafr
UdeM.ReferenceFournieParDeposantMorrissette, J., Charara, Y., Boily, A. & Diédhiou, B. (2016). Les stratégies des accompagnateurs de l’intégration socioprofessionnelle des enseignants formés à l’étranger: le jeito des despachantes. Revue canadienne de l’éducation, 39(1), 1-29. [En ligne] http://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2038/1824fr
UdeM.VersionRioxxVersion publiée / Version of Recordfr
oaire.citationTitleCanadian journal of education = Revue canadienne de l'éducation
oaire.citationVolume39
oaire.citationIssue1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.