Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté des sciences de l'éducation
  • Faculté des sciences de l'éducation – Travaux et publications
  • View Item
  •   Home
  • Faculté des sciences de l'éducation
  • Faculté des sciences de l'éducation – Travaux et publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/21534

Les stratégies des accompagnateurs de l’intégration socioprofessionnelle des enseignants formés à l’étranger : le jeito des despachantes

Article [Version of Record]
Thumbnail
Morrissette, Charara, Boily et Diédhiou 2016.pdf (724.9Kb)
Is part of
Canadian journal of education = Revue canadienne de l'éducation ; vol. 39, no. 1.
Publisher(s)
Canadian society for the study of education
2016
Author(s)
Morrissette, Joëlle
Charara, Yasmine
Boily, Andrée
Diedhiou, Serigne Ben Moustapha
Affiliation
  • Université de Montréal. Faculté des sciences de l'éducation
Keywords
  • Accompagnateurs
  • Savoirs d’expérience
  • Enseignants formés à l’étranger
  • Intégration socioprofessionnelle
  • Stratégies de médiation culturelle
  • Supporters
  • Experiential knowledge
  • Foreign-trained teachers
  • Socioprofessional integration
  • Cultural mediation strategies
Abstract(s)
Devant l’accroissement d’enseignants formés à l’étranger dans les écoles québécoises et au vu des enjeux sociaux étant rattachés à leur intégration socioprofessionnelle, les chercheurs se sont intéressés à leur expérience. Cependant, peu d’attention a été portée à la contribution des acteurs de la communauté professionnelle et universitaire impliqués dans ce processus. Des entretiens individuels ont été conduits auprès de 14 participants de ces deux communautés, afin de mettre en lumière comment ils interviennent pour faciliter l’intégration de ces enseignants dans leur nouveau milieu de travail. Différentes stratégies de médiation culturelle mettant en lumière le savoir d’expérience de ces accompagnateurs ont été identifiées.
 
Given the increasing presence of foreign-trained teachers in Quebec schools and the social issues linked to their socioprofessional integration, the researchers are interested in their experience. However, little attention has been paid to the contribution of the stakeholders of professional and academic communities involved in this process. Individual interviews were conducted with 14 participants from both communities to inform how they work to facilitate the integration of these teachers in their new workplace. Different cultural mediation strategies highlighting the experiential knowledge of these supporters have been identified.
Other location(s)
http://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2038
Collections
  • Faculté des sciences de l'éducation – Travaux et publications [81]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS