Show item record

dc.contributor.advisorDilhac, Marc-Antoine
dc.contributor.authorBaril, Jessyka
dc.date.accessioned2019-01-11T20:18:14Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2019-01-11T20:18:14Z
dc.date.issued2018-10-18
dc.date.submitted2018-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/21290
dc.subjectBlack Fridayfr
dc.subjectRationalité instrumentalefr
dc.subjectInstrumental rationalityfr
dc.subjectIndividualismefr
dc.subjectIndividualismfr
dc.subjectRivalitéfr
dc.subjectCompetitionfr
dc.subjectPuissancefr
dc.subjectPowerfr
dc.subjectRituelfr
dc.subjectRitualfr
dc.subjectDonfr
dc.subjectGiftfr
dc.subjectDépensefr
dc.subjectExpenditurefr
dc.subjectSymbolismefr
dc.subjectSymbolismfr
dc.subjectConsommationfr
dc.subjectConsumptionfr
dc.subject.otherPhilosophy / Philosophie (UMI : 0422)fr
dc.titleLes limites de l'homo oeconomicus par l’analyse du Black Friday : puissance, dépense et rituel de massefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplinePhilosophiefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractCe mémoire a pour objectif de saisir le Black Friday dans son fondement afin de déterminer s’il sert une fonction sociale. Deux sous-questions orienteront notre recherche. D’abord : Que nous apprend le Black Friday à propos de la nature humaine ? Ensuite : Comment expliquer son institution dans la culture américaine ? À partir de l’anthropologie de Thomas Hobbes, le Black Friday sera d’abord compris d’après une conception utilitaire de la nature humaine et des rapports sociaux où l’humanité est entendue en termes d’homo oeconomicus. Confrontés aux limites de cette lecture, nous envisagerons l’hypothèse de l’échange symbolique. En recourant aux études de Marcel Mauss sur le don, nous aurons l’occasion de concevoir l’expérience humaine à partir de ses rapports symboliques au monde. Le Black Friday pourra alors se penser comme un moment de dépense ritualisé où le don tisse le lien entre les personnes et maintient les hiérarchies sociales. Il faudra toutefois compléter cet examen par une juste saisie du contexte qui connait cette ritualisation. Jean Baudrillard nous permettra de comprendre les spécificités de la société de consommation pensée sous le modèle d’un système religieux. Confrontés aux limites de cette seconde hypothèse, nous accepterons que le rituel puisse être détourné dans son essence, ce qui autorisera une posture critique face au Black Friday.fr
dcterms.abstractThe aim of this research is to understand the Black Friday’s foundation as a means to determine if it serves a social function. Two subquestions will orient our research. First of all: What does the Black Friday teach us about human nature? Then: How to explain its establishment in the American culture? From Thomas Hobbes’s anthropology, the Black Friday will at first be looked at from an utilitarian conception of human nature and social relations. Humanity will hence be considered in terms of homo oeconomicus. The economical analysis will be rapidly confronted to limitations and will then be contested by the symbolic exchange hypothesis. By examining Marcel Mauss’s studies on the gift, we will consider human experience from these symbolic rapports to the world. It could therefore be speculated that the Black Friday is a social ritual where the gift maintains human bonds as well as social hierarchy. Our examination will be completed by an accurate comprehension of the context that allows the emergence of this ritual. Jean Baudrillard will grant the understanding of consumer society’s specificities and how this context is thought of as a religious system. Confronted to the limits of this interpretation, we will accept that the ritual’s essence could be distorted. This view will authorize a critical attitude pertaining to the Black Friday.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.