Show item record

dc.contributor.advisorPaquet, Suzanne
dc.contributor.advisorMinn, Pierre
dc.contributor.authorRomain, Pascale
dc.date.accessioned2017-10-23T15:44:10Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2017-10-23T15:44:10Z
dc.date.issued2017-09-27
dc.date.submitted2017-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/19369
dc.subjectHaïtianitéfr
dc.subjectIndigénismefr
dc.subjectpeinturefr
dc.subjectcréolisationfr
dc.subjectappropriationfr
dc.subjectbricolagefr
dc.subjectHaïtifr
dc.subjectHaitianityfr
dc.subjectindigenismfr
dc.subjectpaintingfr
dc.subjectcreolizationfr
dc.subjectappropriationfr
dc.subjectbricolagefr
dc.subjectHaïtifr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Art History / Communications et les arts - Histoire de l’art (UMI : 0377)fr
dc.titleCréation picturale en Haïti et créolisation : études de cas : Jean-René Jérôme et Jacques Gabrielfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineHistoire de l'artfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractAu début du 20e siècle, période de gestation de l’indigénisme, nait un art pictural indigéniste en Haïti. Cette peinture est dite haïtienne. Des peintres s’attèleront à représenter la réalité locale pour fonder cette peinture. La caractéristique de cet art est d’être ethniciste, c’est à dire qu’il se réfère à l’histoire, à la géographie, au folklore d’Haïti, etc. À partir de 1950- 1960, chez Jean-René Jérôme et Jacques Gabriel nous identifions l’abandon de la peinture ethniciste qui se traduit par l’introduction de nouveaux thèmes et une forte référence à la subjectivité. Nous cherchons à montrer dans ce mémoire que ces deux peintres abandonnent l’indigénisme en mettant en place la créolisation de leur langage visuel et une esthétique nouvelle, celle de la rencontre, à partir des actes d’appropriation, de citations et de bricolage.fr
dcterms.abstractAt the beginning of the 20th century, gestation period of indigenism, an indigenous pictorial art emerges in Haiti. This art is said to be Haitian. Various painters will strive to depict the local reality in order to create this painting. This art’s characteristics are to be ethnic, meaning that it refers to Haitian history, geography and folklore, etc. From the 1950’s-1960’s era it seems that Jean -René Jérôme and Jacques Gabriel abandoned the ethnic base painting. That is reflected by the introduction of new themes and a strong reference to subjectivity. Our aim is to show that these two painters abandon the indigenist approach to replace it with a creolization of visual languages and a new aesthetic, one of the encounter, based on acts of appropriation, citations and redesigning (‘’bricolage’’).fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.