Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté de musique
  • Faculté de musique – Thèses et mémoires
  • View Item
  •   Home
  • Faculté de musique
  • Faculté de musique – Thèses et mémoires
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/18920

Analyse approfondie de quatre œuvres écrites pendant la maîtrise : observation, comparaison d’une démarche compositionnelle

Thesis or Dissertation
Thumbnail
yuliya_zakharava_2016_memoire.pdf (17.51Mb)
yuliya_zakharava_2016_captation_audio_3miniatures.mp3 (9.435Mb)
yuliya_zakharava_2016_captation_audio_sonate_of_sun.mp3 (18.21Mb)
yuliya_zakharava_2016_captation_audio_ikstuarpok.mp3 (8.861Mb)
yuliya_zakharava_2015_Danse_captation_audio.mp3 (22.51Mb)
2015-08 (degree granted: 2017-04-28)
Author(s)
Zakharava, Yuliya
Advisor(s)
Sokolovic, Ana
Level
Master's
Discipline
Musique (Composition)
Keywords
  • Musique
  • Peinture
  • Harmonie
  • Poésie
  • Music
  • Painting
  • Harmony
  • Poetry
  • Communications and the Arts - Music / Communication et les arts - Musique (UMI : 0413)
Abstract(s)
Ce mémoire présente le fruit de deux années d’études à la maîtrise en composition instrumentale à l’Université de Montréal. Ce texte portera sur une analyse des œuvres composées (Trois miniatures pour orchestre, Sonate du Soleil, Iktsuarpok et Corpus chorus, staged left and right) et sur une approche comparative de leur ressemblance au plan mélodique, rythmique, harmonique et textural. En ce qui concerne mon langage personnel, je propose des figures musicales et rythmiques que l’on peut retrouver dans toutes mes pièces. En cela j’ai souhaité créer une unité entre chaque œuvre. Chaque pièce suit en quelque sorte un même processus de composition. Cette étude porte également sur les idées extramusicales qui ont influencé la composition de ces œuvres. La peinture, le mouvement corporel, le langage inuit, le langage biélorusse et la poésie japonaise ont tous été des inspirations n’ayant pas de lien avec la musique a priori (à l’exception de la Sonate du soleil), mais qui ont été tout de même utilisées comme fondement afin de créer ces pièces.
 
This master’s thesis presents the result of two years of studying instrumental composition at the University of Montreal. I have focused my research on an analysis of the pieces composed (Trois miniatures pour orchestre, Sonate du Soleil, Iktsuarpok and Corpus chorus, staged left and right) and on the comparison of the similarities found in those pieces in the melodic, rhythmic, harmonic dimensions and on the different textures encountered. To illustrate my musical personal language, I have listed different harmonic and rhythmic figures that can be found in all my pieces. In it I wanted to create a unity between each work. Each piece follows somewhat the same composition process. This text is also about the extra-musical ideas that have influenced the composition of those pieces. Painting, body movement, Inuit language, Belarusian language, and Japanese poetry were all inspirations that do not have a direct link to music per se (with the exception of Sonate du Soleil), but were still used as a foundation for creating those pieces.
Restricted access to UdeM
Full-text version
Note(s)
Cette version du mémoire a été tronquée des certains éléments protégés par le droit d’auteur. Une version plus complète est disponible en ligne pour les membres de la communauté de l’Université de Montréal et peut aussi être consultée dans une des bibliothèques UdeM.
Collections
  • Thèses et mémoires électroniques de l’Université de Montréal [17173]
  • Faculté de musique – Thèses et mémoires [197]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS