Show item record

dc.contributor.advisorHabib, André
dc.contributor.authorParenteau-Rodriguez, Maria-Dolorès
dc.date.accessioned2016-11-09T16:56:22Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2016-11-09T16:56:22Z
dc.date.issued2016-09-28
dc.date.submitted2016-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/16153
dc.subjectCinémafr
dc.subjectArt de performancefr
dc.subjectVidéo de performancefr
dc.subjectDocumentationfr
dc.subjectInermédialitéfr
dc.subjectPolitiquefr
dc.subjectCollectif Au Travailfr
dc.subjectFrank Uwe Laysiepen (Ulay)fr
dc.subjectDominic Gagnonfr
dc.subjectCinemafr
dc.subjectPerformance Artfr
dc.subjectVideo Performancefr
dc.subjectDocumentationfr
dc.subjectIntermedialityfr
dc.subjectPoliticsfr
dc.subjectAt Work collectivefr
dc.subjectFrank Uwe Laysiepen (Ulay)fr
dc.subjectDominic Gagnonfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Cinema / Communications et les arts - Cinéma (UMI : 0900)fr
dc.titleLe geste cinématographique de performance : documenter et concrétiser l’espoirfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineÉtudes cinématographiquesfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractEn partant de la documentation filmique de deux performances (Da ist eine kriminelle Berührung in der Kunst [Ulay, 1976] et Data [Gagnon, 2010]) qui a comme particularité commune d’avoir été soumise à des manœuvres cinématographiques, ce mémoire élabore une théorisation permettant de les penser autrement qu’en tant que documents, mais en tant que films, et plus précisément en tant qu’œuvres esthétiques complémentaires à la performance d’origine. Tombant dans une béance théorique par le fait de leur hybridité supposément contradictoire (performance, éphémère/cinéma, préservation), les deux films nous invitent à penser une conceptualisation renouvelée de la performance. Depuis cette perspective, nous démontrerons que, si le geste de performance est lui-même enchâssé dans le geste cinématographique, c’est en fonction de cette co-constitution des œuvres qu’il faut les aborder : en plus de référer à un contenu performatif, ces films performent une réalité inachevée, en termes de classification théorique mais aussi en termes de valeur politique. Nous verrons finalement qu’à travers le thème fédérateur du détournement artistique, pensé dans un rapport critique des institutions culturelles, les deux œuvres ont pour visée une transformation qui a pour but l’établissement de nouveaux rapports sociaux et politiques. Ultimement, nous défendrons que cette intervention à même une structure sociale établie ne soit possible que si la performance d’origine est présentée cinématographiquement, par le concept du geste cinématographique de performance.fr
dcterms.abstractThe present thesis takes as its point of departure the filmed documentary works relating to two performances: Da ist eine kriminelle Berührung in der Kunst (Ulay, 1976) and Data (Gagnon, 2010). These documents have in common the fact that they were both subject to cinematic manipulation. Are we to think of them merely as documents or as films in their own right, i.e., as aesthetic objects complementary to the performances that provided the occasion for their production? Rather than leaving these documents to languish in a theoretical void or to waver between their apparently contradictory tendencies (ephemeral performances or cinematic preservation?), this thesis takes up the theoretical challenge they articulate and proposes a fresh approach to the question of performance. In particular, it will be argued that, to the extent that the performative gesture is framed by the cinematographic gesture, these works can only be made sense of in virtue of their co-constitution. As such, in addition to referring to a performative content (i.e., the original performances), these documentary films also put an incomplete reality on display, first in terms of the question of how to classify them, but also in terms of their political content. Through the common themes of an aesthetic “hijacking” of performance and of a critical perspective on cultural institutions, the thesis shows how these two documentary works suggest a transformative renewal of social and political relations. Ultimately, through the notion of a cinematic-performative gesture, which is parasitical upon established social structures, it will be shown that the success of these works depends inherently upon cinematic form.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.