Évaluation des effets d’une intervention infirmière sur l'adhésion thérapeutique des personnes diabétiques de type 2 Libanais
Thesis or Dissertation
2014-12 (degree granted: 2016-03-18)
Author(s)
Advisor(s)
Level
DoctoralDiscipline
Sciences infirmièresAbstract(s)
Au Liban, le diabète est évalué à 12%, il est appelé à doubler d’ici l’an 2025. Devant cette augmentation, il est pertinent d’évaluer les effets d’une intervention éducative auprès de personnes présentant un DT2 sur leur sentiment d’auto-efficacité et leur capacité d’auto-soins afin de rendre leur adhésion thérapeutique la plus optimale possible. Le devis est expérimental avant/après 3 mois. L’adhésion a été évaluée à l’aide de l’HbA1c à <7 % et de du SDSCA pour les comportements d’auto-soins, du DMSES pour l’auto-efficacité. L’échantillon formé : 71 GE et 65 GC. Le GE s’est amélioré au niveau des comportements d’auto-soins, l’application des recommandations, du sentiment d’auto-efficacité et du taux d’HbA1c. Ainsi une éducation infirmière favorise l’adhésion chez les DT2. Cette étude a pu contribuer au développement du savoir infirmier et au renouvellement des pratiques cliniques. In Lebanon, diabetes is estimated at 12%, it is expected to double by the year 2025. In front of this increase, it is relevant to assess the effects of an educational intervention with people with T2DM their sense self-efficacy and self-care capacity to make their most optimal therapeutic adherence. This study use an experimental design: before / after 3 months. Adherence was assessed using the HbA1c <7% and the SDSCA for self-care behaviors of DMSES for self-efficacy. The formed sample: 71 65 GE and GC. GE has improved the level of self-care behaviors, the implementation of recommendations, the feeling of self-efficacy and HbA1c. As a nurse education promotes adhesion among T2DM. This study could contribute to the development of nursing knowledge and renewal of clinical practices.
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.