RÉFÉRENCES
- ADLER, P. , ADLER P.(1994). Observational techniques. in Handbook of Qualitative Research, Normand Denzin et Yvonna S. Lincoln (ed), Sage Publications, California, pp.377-392.
- ALBRIGHT, A.D. (1970). La gestion à long terme: prise de décisions et formation des administrateurs. Cahiers de l'AUPELF, Septembre, pp.105-118.
- ALBRIGHT, A.D. (1970). Programme de formation d'administrateurs d'université. Cahiers de l'AUPELF, Septembre, pp.210-213.
- ALEXIS J-E. (1988). Financement de l'Enseignement Supérieur en Haïti: Situation et Perspectives. Port-au-Prince, CRESALC-UNESCO.
- ALEXIS J-E., VERNET, P., CANTAVE, A. (1987). Travaux de réforme de l'Enseignement Supérieur, Avant-Projet No.1. Port-au-Prince, Commission provisoire de réforme (document inédit).
- ASTIN, A.W., CHRISTIAN, C.E. (1977). What do administrators know about their institutions? Journal of Higher Education 48,4 (July/du Aug 1977) : 389-400.
- BANQUE MONDIALE (1997). The developmenet challenge in Haïti. http://www.worldbank.org/html/extdr/offrep/la/haiti/htm
- BARIBEAU, C. (1996). La rétroaction vidéo et la construction des données. in Revue des Sciences de l'Éducation, vol. XXII, no 3, pp.577-598.
- BARNABE, C. , HERMANN, G. (1987). Administration scolaire: théorie et pratique. Gaëtan Morin éditeur.
- BEAUCHAMP, Y. (1987). Les rôles de gestion des administrateurs de CEGEP. Faculté des Sciences de l'Education, Université de Montréal.
- BELTRANO, J.P. (1990). Analyse économique et financière du secteur de l'éducation en République d'Haïti, le sous-secteur de l'enseignement supérieur. Projet Haïti/PNUD/UNESCO. Port-au-Prince, IREDU-CNRS.
- BERGERON, J.L., COTE-LEGER, N., JACQUES, J. BELANGER, L. (1979). Les aspects humains de l'organisation. Montréal, Gaëtan Morin éditeur.
- BERGERON, P.G. (1986). La gestion dynamique: concepts, méthodes et application. Montréal, Gaëtan Morin éditeur.
- BERMAN, J.S. (1980). The managerial behavior of female high school principals. Unpublished doctoral dissertation. Columbia University.
- BERNARD, J.J.(1989). Higher Education in Haiti (1958-1988): an analysis of its organization, administration, and contributions to national development. Denton, Texas: University of North Texas.
- BERTRAND, D. (1988). Le paradoxe de la gestion universitaire: pour une nouvelle problématique. Association canadienne-française pour l'avancement des sciences, ACFAS.
- BICKMAN, L. (1970). La récolte des données I. Les méthodes d'observation. In Les méthodes de recherche en éducation, Claire Selltiz. Lawrence Wrightsman et Stuart Cook, traduit par D. Bélanger, 1976. Les Editions HRW, Montréal, pp.( 247-286).
- BOISVERT, M. (1980). Le manager et la gestion. Montréal: Les éditions Agence d'Arc.
- BONHIVERS, B., DE KETELE, J-M. (1986). Pratique de la statistique. Bruxelles, De Boeck Université.
- BOUCHARD, J.L. (1993). Les formes de conflit de rôle tel que perçu par des professeur(e)s d'université: étude exploratoire basée sur la catégorisation de Kahn et al. (1964). Mémoire de maîtrise (M.A.). Université Québec à Montréal.
- BOURDIEU, P. (1982). Ce que parler veut dire. L'économie des échanges linguistiques. Paris, Éditions Fayard.
- BOURGEOIS, E., NIZET, J. (1995). Pression et légitimation: une approche constructiviste du pouvoir. Paris: PUF.
- BRASSARD, A. (1996). Conception des organisations et de la gestion: les conceptions mécaniste, centrée sur les besoins humains et situationnelle. Montréal: Editions Nouvelles AMS.
- BRASSARD, A., BRUNET, L., CORRIVEAU, L., PÉPIN, R., MARTINEAU, G. (1986). Les rôles des directions d'écoles au Québec: l'exercice des rôles et l'efficacité organisationnelle, 2e partie. Université de Montréal. Faculté des Sciences de l'éducation.
- BRISTOL, D.C. (1979). The applicability of Mintzberg's managerial theory to describing educational administrator behavior. Thèse de doctorat inédite. University of Massachussets.
- BRUNET, L., BORDELEAU, Y. (1983). L'administrateur scolaire par rapport à ces homonymes des secteurs public et privé: une question de leadership. Revue des Sciences de l'Éducation, vol. IX, 1, pp-41-54.
- BRUNET, L., BRASSARD, A., CORRIVEAU, L. & PEPIN, R. (1985). Le rôle du directeur d'école au Québec: 1ère partie. Montréal: Faculté des sciences de l'éducation, Université de Montréal.
- CARLSON, S.(1951). Executive behavior: a study of work load and the working methods of managing directors. Stocklom: Stromberg.
- CARROLL, A. B. (1974). Role conflict in academic organizations: an exploratory examination of the department chairman's experience. Educational Administration Quarterly 10,2 (Spring 1974): 151-64.
- CASEY, H.E. (1980). Managerial behavior. A study of public school principals. Unpublished doctoral dissertation. Stanford University.
- CORNEVIN, R. (1982). Haïti. Collection Que Sais-Je? Paris: Presses Universitaires de France
- CROZIER, M. (1970). L'université comme organisation. Cahiers de l'AUPELF, Septembre, pp.47-55.
- Crozier, M., Friedberg, E.(1977). L'acteur et le système. Paris: Editions du Seuil.
- DEAL, T.E., PETERSON, K.D. (1994). The leadership paradox: balancing logic and artistry in schools. San Francisco, California: Jossey-Bass. Publishers.
- DE KETELE, J.-M. , ROEGIERS, X. (1991). Méthodologie du recueil d'informations. Bruxelles : De Boeck-Wesmael.
- DE KETELE, J-M. (1988). Méthodologie de l'observation. Bruxelles: De Boeck-Wesmael.
- DE KETELE, J.-M. (1987). Observer pour éduquer. Berne : Éditions Peter Lang.
- DÉPARTEMENT DE L'ÉDUCATION NATIONALE DE LA RÉPUBLIQUE D'HAÏTI (1982). La Réforme éducative: Éléments d'information. Port-au-Prince, Haïti, Imprimerie des Antilles.
- DILL, D.D.(1984). The nature of administrative behavior in Higher Education. Educational Administration Quarterly, vol.20: 77 (Summer 1984).
- DONALDSON, J. F. & KUHNE, G.W. (1997). Researching Professional Practice: The integrated Pratice Perspectives Model. Paper presented at the annual meeting of the Amercan Educational Research Association, March 25, 1997. Chicago, Illinois, USA.
- DONALDSON, J. F. & KUHNE, G.W. (1994). The working roles of Continuing Higher Education Administrators: The case of a geographically decentralized continuing education organization (pp. 14-40). Continuing Higher Education Review, Vol. 58, Nos.1&2 (Winter/Spring, 1994).
- DONALDSON, J.F., KUHNE, G.W. (1993). The continuing education practice context: an exploratory study of the work continuing education's middle management. The Journal of Continuing Higher Education; 41(1), Winter, pp.1-15.
- DONALDSON, J.F., KUHNE, G.W. (1995). Balancing ministry and management: an exploratory study of pastoral work activities. Official Journal of Religious Research Association, Inc. Vol.37, No2, December, pp.147-163.
- DUIGNAN, P.A. (1979). Administrative behavior and interaction. Industrial relation, 3, 99-108.
- ETHIER, G. (1989). La gestion de l'excellence en éducation. Québec, Presses de l'Université du Québec.
- FAIN, D.E. (1987). Managerial role perceptions of state chief executive officers. Community College Review, 15 (3), pp.5-12.
- FAYOL, H. (1916). Administration industrielle et générale. Paris: Dunod.
- FENKER, R.M. (1975). The evaluation of university faculty and administrators: a case study. Journal of Higher Education 56,6 (Nov/Dec. 1975): 665-686.
- FESTINGER, L. , KATZ, D. (1974). Les méthodes de recherche dans les sciences sociales, Tome 2, 3e édition. Paris, Presses Universitaires de France.
- FLANNAGAN, J. (1954). The critical incident technique. Psychological bulletin, vol.51(1954), pp.327-358.
- FRIEDBERG, E. (1991). Regard d'un sociologue sur le regard d'un ingénieur. Gérer et comprendre, décembre, pp-64-73.
- FRIEDBERG, E. (1993). Le pouvoir et la règle. Paris, Editions du Seuil.
- FRIEDBERG, E., MUSSELIN, C. (1989). En quête d'universités: étude comparée des universités en France et en RFA. Paris, L'Harmattan.
- FRIEDBERG, E., MUSSELIN, C. (1992). Le gouvernement des universités: perspectives comparatives. Actes du colloque organisé par l'Association française de science politique. Paris, L'Harmattan.
- FRIEDBERG, E., MUSSELIN, C. (1993). L'Etat face aux universités en France et en Allemagne. Paris, Anthropos.
- GELINAS, A. , BOUCHARD, Y. (1990). Un modèle alternatif de formation des futurs chercheurs. Revue de l'Association pour la rechercher qualitative vol.3, printemps 1990.
- GENELOT, D. (1992). Manager dans la complexité: réflexions à l'usage des dirigeants. Paris, Insep Editions.
- GILLES, A. (1994). Éléments de méthodologie et d'analyse statistique pour les sciences sociales. Montréal, McGraw-Hill, Éditeurs..
- GLUECK, W.F., THORP, C.D. (1974). The role of the academic administrator in research profesor's satisfaction and productivity. Educational Administration Quarterly 10, 1(Winter 1974): 72-90.
- GOFFMAN, E. (1973). La mise en scène de la vie quotidienne 1. La présentation de soi. Paris, Les Editions de Minuit, collection «le sens commun».
- GRAWITZ, M. (1990). Méthodes des sciences sociales, 8e édition. Paris: Editions Dalloz.
- HALPIN, A. W. (1959). The leadership behavior of school superintendents: the perceptions and expectations of board members, staff members, and superintendents. Illinois: University of Chicago.
- HUBERMAN, A.M., MILES, M.B. (1991). Analyse des données qualitatives, Recueil de nouvelles méthodes. Bruxelles: De Boeck-Wesmael.
- Journal officiel Le Moniteur (1960). Décret créant l'Université d'État d'Haïti In Romain J.B.(1987).
- KAHN, R. L., WOLFE, D.M., QUINN, R.P., SNOECK, J.D., ROSENTHAL, R.A. (1964). Organizational stress: studies in role conflict and ambiguity. N.Y.: John Wiley.
- KATZ, D.& KAHN, R. (1978). The social psychology of organizations (2nd. Ed.). New York: John Wiley & Sons.
- KATZ, D., KAHN, R.L., ADAMS, J.S.(1980) : The study of organizations. Jossey-Bass.
- KATZ, R. L.(1974) Skills of an effective admnistrator. Harvard Business Review, vol. 52, No.5. pp.90-102.
- KREMER-HAYON, L. & AVI-ITZHAK T.E. (1986). Roles of academic department chairpersons at the university level: perceptions and satisfaction. Higher Education 15 (1986) 105-112.
- KURKE, L.B., ALDRICH, H.E. (1983). Mintzberg was right: a replication and extension of the nature of managerial work. Management Science, 29, no 8, pp.975-984.
- LAPERRIERE, A. (1994). Les critères de scientificité des méthodes qualitatives. In Les méthodes qualitatives en recherche sociale- Problématique et enjeux (éd), Actes du colloque du Conseil québécois de la recherche sociale tenu à Rimouski, le 17 mai 1993, pp.45-66. Québec: Éditeur officiel.
- LAU, A. W., NEWMAN, A.R., BROEDLING, L. A. (1980). The nature of managerial work in the public sector. Public administration review, 40, 513-520.
- LAU, A. W., PAVETT, C. M.(1980). The nature of managerial work: a comparison of public-private sector managers. Group and organisazations studies, vol. 5(Dec. 1980), pp.453-466.
- LAUGHLIN, G.W., MONTGOMERY, MALPASS, L.F.M.(1975). Selected characteristics, roles, goals, and satisfactions of department chairmen in state an Land-Grand Institutions. Research in Higher Education 3(1975): 243-259.
- LAURIN, P. (1977). Le rôle du principal d'école au Québec. Montréal: Fédération des Principaux du Québec.
- LEGENDRE, R. (1979). Une éducation...à éduquer. Montréal. Editions France-Québec.
- LEGENDRE, R. (1983). L'Éducation totale. Editions Ville-Marie/Fernand Nathan.
- LEWIS, D.R. , DAHL, T. (1976). Time management in Higher Education administration: A case study. Higher Education 5(1976): 49-66.
- MADRON, T.M., CRAIG, J.R., MENDEL, R.M. (1976). Departemental morale as a function of the perceived performance of department heads. Research in Higher Education 5(1976): 83-94.
- MAILLET, L. (1993). Psychologie et organisation: l'individu dans son milieu de travail. Québec: Editions Agence d'Arc.
- MALBURG, G. (1992). Comment virer votre patron. Paris: Marabout.
- MARCOUX, G. (1995). La relation supérieur-subordonné: l'influence de l'utilisation du pouvoir sur la qualité de la relation en situation de conflit, selon la perception des subordonnés. Mémoire de maîtrise. Hautes Etudes Commerciales-Université de Montréal.
- MARTIN, W.J. (1980). The managerial behavior of high school principals. Unpublished doctoral dissertation. The Pennsylvania state University.
- MARTINEAU, G. (1990). Statistique non paramétrique appliquée aux sciences humaines. Montréal: Éditions Sciences et Culture, Inc.
- MARTINKO, M., GARDNER, W. Beyond structured observation: methodological issues and new directions. Academy of management review, vol.10 (1985), pp.676-695.
- McCALL, M. W., MORRISSON, A.M., HANNAN, R.L.(1978) Studies of managerial work: results and methods. Technical report No.9. Greensboro, N.C.: Center for creative leadership, 1978.
- MECH, T.F. (1994). The managerial roles of chief academic officers at comprehensive colleges and universities: the influence of organizational and personal. Thèse de doctorat inédite. Pennsylvania State University.
- METZ, P. (1979). The role of academic library director. Journal of Academic librarianship, vol. 5 (July 1979), p.149.
- MINISTÈRE DE L'ÉDUCATION NATIONALE, DE LA JEUNESSE ET DES SPORTS D'HAÏTI (1995). Diagnostic technique du système éducatif haïtien. Port-au-Prince: Imprimerie Deschamps.
- MINISTÈRE DE L'ÉDUCATION NATIONALE, DE LA JEUNESSE ET DES SPORTS D'HAÏTI (1997). L'enseignement supérieur en Haïti: état, enjeux et perspectives. Étude préparée par Creutzer Mathurin. Port-au-Prince.
- MINISTÈRE DE L'INFORMATION ET DE LA COORDINATION D'HAÏTI (1987). Constitution de la République d'Haïti:1987. Port-au-Prince: Presses Nationales d'Haïti.
- MINTZBERG H. (1970). Structured observation as a method to study managerial work. The Journal of Management Studies, 7, pp.87-104.
- MINTZBERG H. (1979). An emerging strategy of « direct » research. Administrative Science Quarterly, 24(4), pp.582-589.
- MINTZBERG H.(1980). Managerial work: analysis from observation. In Readings in Organizational behavior and performance. Andrew D. Szilagyi, Jr. and Marc J. Wallace, Jr. eds. Santa Monica, California: Goodyear, pp.158-174.
- MINTZBERG, H. (1975). The manager's job: folklore and facts. Harvard Business Review, 53, No. 4, 49-61.
- MINTZBERG, H. (1979). Structure et dynamique des organisations. Les Editions d'organisation-Les Editions Agence d'Arc (1982).
- MINTZBERG, H. (1984). Le manager au quotidien: les dix rôles du cadre. Les Editions d'Organisation-Les Editions Agence d'Arc (1984).
- MINTZBERG, H. (1989). Le management : voyage au centre des organisations. Les Editions d'organisation-Les Editions Agence d'Arc (1990).
- MISSAOUI, M. (1984). Conflit de rôle et stress chez les administrateurs scolaires. Mémoire de maîtrise. Université de Montréal.
- MORRIS, V.C., CROWSON, R.L., HURWITZ, E. Jr., PORTER-GEHRIE, C. (1981). The urban principal. Discretionary decision-making in a large educational organization. Chicago: University of Illinois at Chicago Circle.
- MORRISON, A.M. (1978). Feedback to managers: a comprehensive review of twenty-four instruments. Technical report No.8, (March 1978).
- MORSE, J. J., WAGNER, F.R. Measuring the process of managerial effectiveness. Academy of Management Journal 21(1978), pp.23-35.
- MOYER, R.C., KRETLOW, J. (1978). The resource allocation, decision in U.S. Colleges and Universities:. Practice, problems, and recommandations. Higher Education 7 (1978): 35-46.
- MULLER, J. (1996). (sous la coordination de) Le pouvoir dans les organisations: masques et mouvances. Paris, L'Harmattan.
- O'DEMPSEY, K. (1976). Time analysis of activities, work patterns and roles of high school principals. Unpublished master's thesis. University of Queensland, Australia.
- ODJÉLÉ, S. (1996). Rôles et conflits de rôles des directeurs des écoles élémentaires du Gabon: étude ethnographique. Thèse de doctorat inédite. Faculté des sciences de l'éducation - Université Laval, Québec.
- OSUALA, K.O. (1992). The managerial roles of academic library diretors in Nigeria: applying the Mintzberg model. Thèse de doctorat inédite. Texas Woman's University.
- PAOLILLO, J.G.P. (1987). Role profiles for managers in different functional areas. Group and Organizations studies, vol.12: 109-118 (March 1987).
- PAUCHANT, T.C., MITROFF, I.I. (1995). La gestion des crises et des paradoxes. Montréal, Presses HEC. Editions Québec-Amérique.
- PEPIN, R. (1986). Le comportement de gestion des directeurs d'école secondaire de la province du Québec: Une étude descriptive. Thèse de doctorat inédite. Université de Montréal.
- PERRENOUD, P., MONTANDON, C. (1988). (Travaux réunis par). Qui maîtrise l'école? Lausanne, Editions Réalités sociales.
- PETERSON, M.W.(1974). Organization and administration in Higher Education: sociological and socio-psychological perspectives. Review of research in Education, vol. 2F (1974).
- PETERSON, F. M. (1995). Role conflict, ambiguity, and overload: a 21-nation study. Academy of Management Journal. 1995, Vol.38, No 2, pp.429-452.
- PITCHER, P. (1994). Artistes, artisans et technocrates dans nos organisations. Montréal, Presses HEC-Québec Amérique.
- PITNER, N. J.. (1978). Descriptive study of the every day activities of suburban school superintendants: the management of information. Unpublished doctoral dissertation. The Ohio State Universitiy.
- POSTIC, M., DE KETELE, J-M. (1988). Observer les situations éducatives. Paris, Presses Universitaires de France.
- POUPART, J. (1994). Les débats autour de la scientificité de l'entretien. In Les méthodes qualitatives en recherche sociale- Problématique et enjeux (éd), Actes du colloque du Conseil québécois de la recherche sociale tenu à Rimouski, le 17 mai 1993, pp.45-66. Québec: Éditeur officiel.
- RECTORAT DE L'UNIVERSITÉ D'ÉTAT D'HAÏTI (1995). Dossier des institutions privées d'enseignement supérieur. Port-au-Prince.
- RECTORAT DE L'UNIVERSITÉ D'ÉTAT D'HAÏTI (1995). Nos tentatives de dialogue, le Dossier du Rectorat (1993-1995). Port-au-Prince.
- RIZZO, J.R., HOUSE, R.J., LIRTZMAN, S.I. (1970). Role conflict and ambiguity in complex organizations. Administrative Science Quarterly, 15, No 2, pp.150-163.
- ROMAIN, J-B. (1987). Situation de l'Enseignement Supérieur en Haïti. Port-au-Prince, Imprimerie des Antilles.
- SARBIN, T.R., ALLEN, V.L. (1968). Role theory. In G. Lindzey and E. Aronson (eds). The Handbook of social psychology, vol. 1, 2nd ed. Reading. Mass: Addison-Wesley. pp-488-567.
- SAVOIE, A., FORGET, A. (1983): Le stress au travail: mesures et prévention. Montréal, Editions Agence d'Arc.
- ST.GERMAIN, M. (1997). Sous-cultures organisationnelles et processus de normalisation. In Culture et transformation des organisations en éducation, sous la direction de Moisset, Jean, Brunet Jean-Pierre, pp. 107-152. Montréal : Les Éditions Logiques.
- SIEGEL, S.,CASTELLAN, Jr., N. J. (1988). Non parametric statistics for the behavioral sciences. New York, McGraw-Hill, Inc.
- SNYDER, N., GLUECK, W. F. (1980). How managers plan. The analysis of manager's activities. Long range planning, 13, 70-76.
- STRINGER, J. (1977). The role of the «Assistant to» in Higher Education. Journal of Higher Education 48,2 (March/April 1977): 193-201.
- TESSIER, R. (1973). L'analyse des rôles de gestion au sein de l'organisation formelle in Tessier R. et Tellier Y. :Changement planifié et développement des organisations: théorie et pratique.
- EPI.s.a. Editeur. Les Editions de l'IFG.
- THOMAS, E.J., BIDDLE, B.J. (1966). Role theory: concepts and research. New York: Wiley.
- TORNOW, W., PINTO, P. (1976). The development of a managerial job taxonomy: a system for describing classifying, and evaluating executive positions. Journal of applied psychology, vol.61 (1976), pp.410-418.
- UGNAT, J. (1990). Les problématiques de rôle "intra-personnelles" chez les administrateurs scolaires. Mémoire de maîtrise. Faculté des Sciences de l'Education, Université de Montréal.
- UNIVERSITÉ QUISQUEYA (1995). Présentation de l'Université Quisqueya. Port-au-Prince.
- VAN DER MAREN, J.M. (1995). Méthodes de recherche pour l'éducation. Montréal: Les Presses de l'Université de Montréal.
- VAN DER MAREN, J.M. (1997). La rigueur scientifique en recherche qualitative. Notes pour le cours ETA 6512: Analyse et interprétation des données. Montréal: Université de Montréal.
- WALKER, J.M. LAWLER, J.D. (1982). University administrators and faculty bargaining. Research in Higher Education 16,4 (1982): 353-372.
- WEICK, K. E.(1974). Review essay: Henry Mintzberg, the nature of managerial work. Administrative Science Quarterly, vol.19 (1974), pp.111-118.
- WEICK, K.E. (1976). Educational organizations as loosely coupled systems. Administrative Science Quarterly, vol. 21, pp.1-19.
- WEICK, K. E. (1995). Sensemaking in organizations. United States of America: SAGE Publications.
- WHITSON, L.J., HUBERT, F.W. (1982). Interest groups and the deparment chairperson: the exertion of influence in the large public university. Journal of Higher Education 53,2 (1982): 163-176.
- WILLIS, Q.F. (1980). The work activity of school principals: an observational study in state, independant and catholic secondary schools in Victoria. Unpublished doctoral dissertation. The University of New England, Australia.
- WILLIAMSON, M.L.A. (1987). Administrative work behaviors of college and university presidents. Unpublished doctoral dissertation. Graduate College of University of Iowa.
[Précédent]