Groove, Fanfare & Finale pour quintette de cuivres ; Voyage pour orchestre ; et Fantaisie pour piano et orchestre
Thesis or Dissertation
2009-08 (degree granted: 2010-02-04)
Author(s)
Advisor(s)
Level
Master'sDiscipline
Musique (Composition)Keywords
- Composition
- Composition
- Quintette pour cuivres
- Brass quintet
- Concerto pour piano
- Piano concerto
- Contrepoint
- Counterpoint
- Économie de moyens
- Economy of means
- Transitions musicales
- Musical transitions
- Unité formelle
- Structural unity
- Communications and the Arts - Music / Communication et les arts - Musique (UMI : 0413)
Abstract(s)
Le présent mémoire est une analyse de trois pièces musicales composées dans le cadre de ma maîtrise en composition instrumentale. L’analyse se concentrera sur divers points importants pour chacune de ces œuvres et détaillera la structure formelle de chacune.
Les œuvres présentées dans ce mémoire sont :
1. Groove, Fanfare & Finale pour quintette de cuivres ;
2. Voyage pour orchestre ;
3. Fantaisie pour piano et orchestre.
La composition de ces œuvres s’est révélée être un laboratoire de recherche exceptionnel pour l’élaboration d’un langage musical personnel. Ce langage se caractérise entre autre par des textures hautement contrapuntiques, une économie de moyens, la recherche de transitions efficaces entre diverses idées et un souci d’unité formelle. This memoir contains a musical analysis of three musical works. These works were composed as part of my master’s degree in instrumental musical composition. The analysis will focus on some important aspects for each of these works, and will detail the structure of each.
The works analyzed in this memoir are:
1. Groove, Fanfare & Finale for brass quintet;
2. Voyage for orchestra;
3. Fantasia for piano and orchestra.
The composition of these works has provided a tremendous opportunity for me to develop a personal musical style. This style is characterized by highly contrapuntal textures, economy of means, a constant search for efficient transitions between musical ideas and an emphasis on structural unity.
Note(s)
La version intégrale de ce mémoire est disponible uniquement pour consultation individuelle à la Bibliothèque de musique de l’Université de Montréal (www.bib.umontreal.ca/MU).Collections
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.