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Educators and practitioners’ perspectives in the development of a learning by concordance tool for medical clerkship in the context of the COVID pandemic

dc.contributor.authorDeschênes, Marie-France
dc.contributor.authorCharlin, Bernard
dc.contributor.authorPhan, Véronique
dc.contributor.authorGrégoire, Geneviève
dc.contributor.authorRiendeau, Tania
dc.contributor.authorHenri, Margaret
dc.contributor.authorFehlmann, Aurore
dc.contributor.authorMoussa, Ahmed
dc.date.accessioned2024-01-17T13:50:34Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2024-01-17T13:50:34Z
dc.date.issued2021-12-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/32390
dc.publisherAssociation des facultés de médecine du Canadafr
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0 DEED Attribution - Pas d’Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.fr
dc.titleEducators and practitioners’ perspectives in the development of a learning by concordance tool for medical clerkship in the context of the COVID pandemicfr
dc.typeArticlefr
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Faculté des sciences infirmièresfr
dc.identifier.doi10.36834/cmej.72461
dcterms.abstractBackground: The COVID-19 pandemic has forced medical schools to create educational material to palliate the anticipated and observed decrease in clinical experiences during clerkships. An online learning by concordance (LbC) tool was developed to overcome the limitation of students’ experiences with clinical cases. However, knowledge about the instructional design of an LbC tool is scarce, especially the perspectives of collaborators involved in its design: 1- educators who wrote the vignettes’ questions and 2- practitioners who constitute the reference panel by answering the LbC questions. The aim of this study was to describe the key elements that supported the pedagogical design of an LbC tool from the perspectives of educators and practitioners. Methods: A descriptive qualitative research design has been used. Online questionnaires were used, and descriptive analysis was conducted. Results: Six educators and 19 practitioners participated in the study. Important to the educators in designing the LbC tool were prevalent or high-stake situations, theoretical knowledge, professional situations experienced and perceived difficulties among students, and that the previous workshop promoted peer discussion and helped solidify the writing process. Important for practitioners was standards of practice and consensus among experts. However, they were uncertain of the educational value of their feedback, considering the ambiguity of the situations included in the LbC tool. Conclusions: The LbC tool is a relatively new training tool in medical education. Further research is needed to refine our understanding of the design of such a tool and ensure its content validity to meet the pedagogical objectives of the clerkship.fr
dcterms.abstractContexte : Face à la pandémie de la COVID-19, les facultés de médecine ont été contraintes à créer du matériel pédagogique pouvant pallier la diminution prévue et avérée de l’exposition clinique pendant les stages d’externat. Un outil numérique de formation par concordance (FpC) a été développé pour combler le manque d’exposition à des cas cliniques. Cependant, les connaissances sur la conception pédagogique des outils de FpC sont limitées, en particulier en ce qui concerne les perspectives des collaborateurs participant à leur réalisation : 1 – les éducateurs qui rédigent les questions des vignettes et 2 – les praticiens composant le groupe d’experts qui fournissent les réponses de référence aux questions de FpC. L’objectif de cette étude était de décrire les éléments clés qui ont étayé la conception pédagogique d’un outil FpC du point de vue des éducateurs et des praticiens. Méthodes : Il s’agit d’une recherche qualitative de type descriptif, pour laquelle on s’est servi de questionnaires en ligne et d’une méthode d’analyse descriptive. Résultats : Six éducateurs et 19 praticiens ont participé à l’étude. Dans la conception de l’outil FpC, les éducateurs ont attribué une importance particulière aux situations courantes ou à enjeu élevé, aux connaissances théoriques, aux situations professionnelles vécues par les étudiants et aux difficultés qu’ils ont perçues chez eux. Ils ont également tenu à faire en sorte que l’atelier qui précédait la conception favorise le débat entre pairs et contribue à solidifier le processus de rédaction. Les praticiens ont privilégié les normes de pratique et l’existence d’un consensus entre experts. Cependant, ils doutaient de la valeur pédagogique de leurs commentaires, compte tenu de l’ambiguïté des situations décrites dans l’outil FpC. Conclusions : Les outils FpC sont relativement nouveaux en éducation médicale. Des recherches plus poussées sont nécessaires pour affiner notre compréhension de la conception d’un tel outil et pour nous assurer de sa validité de contenu, pour bien répondre aux objectifs pédagogiques de l’externat.fr
dcterms.alternativeLa perspective des éducateurs et des praticiens sur le développement d’un outil de formation par concordance pour l’externat de médecine dans le contexte de la COVID-19fr
dcterms.isPartOfurn:ISSN:1923-1202fr
dcterms.languageengfr
UdeM.ReferenceFournieParDeposantDeschênes, M. F., Charlin, B., Phan, V., Grégoire, G., Riendeau, T., Henri, M., Fehlmann, A. et Moussa, A. (2021). Educators and practitioners’ perspectives in the development of a learning by concordance tool for medical clerkship in the context of the COVID pandemic. Canadian Medical Education Journal, 12(6), 43-54. https://doi.org/10.36834/cmej.v12i6fr
UdeM.VersionRioxxVersion publiée / Version of Recordfr
oaire.citationTitleCanadian medical education journal = Revue canadienne d’éducation médicalefr
oaire.citationVolume12fr
oaire.citationIssue6fr
oaire.citationStartPage43fr
oaire.citationEndPage54fr


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