Youth engagement: the ethics of inclusion and exclusion
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Fait partie de
Les ateliers de l'éthique = The ethics forum ; vol. 4, no 1.Éditeur·s
Centre de recherche en éthique de l'Université de MontréalAuteur·e·s
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Résumé·s
This study focuses on the engagement of children and youth in their communities and the ways
they are included in and excluded from community life. Using a content analysis of a small town
United States newspaper over a one-year period, examples of engagement were identified and
classified into 12 categories: programs, clubs and special events; fundraising and community service; business and community support; participation in community events; school events; athletic and other performances; employment; involvement in local planning and decision making;
serving as a community representative; visibility and recognition; criminal activity and accidents;
and use of public space. Examples of community exclusion were identified as well. Young people were engaged primarily through activities that were adult-directed or supervised, or organized through schools, churches, and youth clubs. There was little involvement in local planning,
decision making, or activism. Some evidence existed of peer teaching, leadership, and self-initiated activities, as well as intentional efforts by adults to give youth a greater voice in community
activities. Implications include several ethical issues regarding the role of young people in community life, particularly young children, and the need for greater awareness on the part of communities of the contributions young people can make. L’article porte sur l’implication, l’inclusion et l’exclusion des jeunes et enfants au sein de leurs
communautés. À travers l’analyse du contenu du journal d’un village étasunien (une année), des
exemples d’engagement ont été identifiés et classés selon 12 catégories : programmes, clubs et
événements spéciaux; levée de fonds et service communautaire; support communautaire et des
entreprises; participation aux événements communautaires; événements scolaires; performances
athlétiques ou d’autre type; emploi; implication dans l’aménagement et la prise de décisions;
représentation communautaire; visibilité et reconnaissance; criminalité et accidents; utilisation
de l’espace publique. Des exemples d’exclusion ont été aussi identifiés. Les jeunes ont été engagés notamment dans des activités dirigées ou supervisées par des adultes ou organisées au sein
des écoles, des églises et des maisons des jeunes. Il y aurait peu d’implication des jeunes dans
l’aménagement, la prise de décisions et l’activisme. Certains cas de formation par des pairs, leadership et activités initiées par les jeunes ont été rapportés, tout comme des efforts pour donner une place plus importante aux jeunes dans les activités communautaires chez les adultes.
Des problèmes éthiques concernant le rôle des jeunes dans la communauté sont soulevés,comme le besoin d’une sensibilisation au sujet des contributions potentielles des jeunes.