Growing up expectations. Better understanding the expectations of community partners in participatory action research projects
Article [Version publiée]
Fait partie de
Les ateliers de l'éthique = The ethics forum ; vol. 4, no 1.Éditeur·s
Centre de recherche en éthique de l'Université de MontréalAffiliation
Mots-clés
Résumé·s
This paper challenges the assumption that youth and youth agencies are in a condition of equality when entering a participatory action research (PAR). By asserting that it is not a state of
equality that practitioners nor youth should assume nor be immediately striving for, but a consistently equitable process, this article draws from and reflects on the relationship between young
people and researchers who have used a PAR methodology in action oriented projects. Using the
UNESCO Growing up in Cities Canada project as a case example, this review extrapolates from
and reflects on challenges faced by the project as a whole. Using semi-structured interviews to
explore the roles of adults and youth, a number of strategies are highlighted as the techniques
used to overcome these challenges. The discussion concludes with further reflection on the complexities of equality and equity, recommending a number of actions that have the potential to
create an equitable environment in PAR projects similar to the one examined. Le présent article examine la condition supposée d’égalité des jeunes et des agences de jeunes
engagés dans des projets participatifs de recherche-action. L’article se base sur la relation entre
des jeunes et des chercheurs dans le cadre de démarches de recherche-action participative pour
affirmer que ce n’est pas une condition d’égalité que les praticiens et les jeunes devraient assumer ou rechercher en premier lieu, mais plutôt des processus équitables. Le cas d’étude utilisé
est le projet Grandir en Ville Canada, de l’UNESCO. À partir d’entrevues semi-dirigées visant à
explorer les rôles des adultes et des jeunes, plusieurs stratégies employées pour surmonter les
défis soulevés par le projet sont soulignées. L’article termine avec une réflexion sur les complexités de l’égalité et de l’équité, et propose plusieurs actions ayant le potentiel de créer un environnement d’équité lors des démarches participatives similaires de recherche-action.