Show item record

Les devoirs, corvée inutile ou indispensable opportunité d’apprentissage?

dc.contributor.authorChouinard, Roch
dc.contributor.authorCarpentier, Geneviève
dc.contributor.authorBoudribila, Yousra
dc.date.accessioned2023-05-05T13:39:19Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2023-05-05T13:39:19Z
dc.date.issued2022-09-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/27870
dc.publisherRevue des sciences de l’éducationfr
dc.subjectDevoirsfr
dc.subjectRendement scolairefr
dc.subjectMotivationfr
dc.subjectRelations parent-enfantfr
dc.subjectPistes d’interventionfr
dc.subjectHomeworkfr
dc.subjectAcademic achievementfr
dc.subjectMotivationfr
dc.subjectParent-child relationshipsfr
dc.subjectAvenues of interventionfr
dc.subjectDeberesfr
dc.subjectRendimiento escolarfr
dc.subjectMotivaciónfr
dc.subjectRelaciones padres-hijofr
dc.subjectPistas de intervenciónfr
dc.titleLes devoirs, corvée inutile ou indispensable opportunité d’apprentissage?fr
dc.typeArticlefr
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Faculté des sciences de l'éducationfr
dc.identifier.doi10.7202/1096359ar
dcterms.abstractLa recension des écrits scientifiques sur les devoirs montre qu’il s’agit d’une pratique pédagogique diversifiée et controversée, dont la popularité est cyclique. Alors que plusieurs études se sont intéressées à l’impact des devoirs sur le rendement scolaire, d’autres ont plutôt examiné la question dans la perspective des relations parent-enfant, de la motivation des élèves, du développement des habiletés cognitives ou de l’utilisation des technologies informatiques. Il en ressort que les devoirs peuvent s’avérer bénéfiques, à certaines conditions. Des pistes d’intervention dans ce sens sont suggérées au milieu scolaire et aux parents.fr
dcterms.abstractA review of scientific literature on homework shows that it is a diverse and controversial educational practice that is cyclical in its popularity. While several studies have focused on the impact of homework on academic achievement, others have examined the issue from the perspective of parent-child relationships, student motivation, cognitive skills development or the use of computer technologies. It appears that homework can be beneficial, under certain conditions. Courses of intervention in this direction are suggested to schools and families.fr
dcterms.abstractNuestra revisión de literatura científica sobre los deberes muestra que se trata de una práctica pedagógica diversificada y controvertida, cuya popularidad es cíclica. Mientras que varios estudios se interesan por el impacto de los deberes sobre el rendimiento escolar, otros han examinado, más bien, la cuestión desde la perspectiva de las relaciones padres-hijo, de la motivación de los alumnos, del desarrollo de habilidades cognitivas, o de la utilización de tecnologías informáticas. Los datos sugieren que los deberes pueden resultar ser benéficos, pero bajo ciertas condiciones. Así, sugerimos pistas de intervención para el medio escolar y los padres.fr
dcterms.alternativeLos deberes : ¿carga innecesaria u oportunidad de aprendizaje indispensable?fr
dcterms.alternativeHomework : a needless chore or a critical learning opportunity?fr
dcterms.isPartOfurn:ISSN:0318-479Xfr
dcterms.isPartOfurn:ISSN:1705-0065fr
dcterms.languagefrafr
UdeM.ReferenceFournieParDeposantChouinard, R., Carpentier, G., et Boudribila, Y. (2022) Les devoirs, corvée inutile ou opportunité d’apprentissage indispensable ? Revue des sciences de l’Éducation, 48(1), https://doi.org/10.7202/1096359arfr
UdeM.VersionRioxxVersion publiée / Version of Recordfr
oaire.citationTitleRevue des sciences de l’éducationfr
oaire.citationVolume48fr
oaire.citationIssue1fr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.