PhD students’ excellence scholarships and their relationship with research productivity, scientific impact, and degree completion
Article [Version acceptée]
Fait partie de
Canadian journal of higher education ; vol. 43, no 2, p. 27-41.Éditeur·s
Canadian society for the study of higher educationAuteur·e·s
Résumé·s
This paper examines the relationship between excellence scholarships and research productivity,
scientific impact, and degree completion. Drawing on the entire population of doctoral students
in the province of Québec, this paper analyzes three distinct sources of data: students, excellence
scholarships, and scientific publications. It shows that funded students publish more papers than
their unfunded colleagues, but that there is only a slight difference between funded and unfunded
PhD students in terms of scientific impact. Funded students, especially those funded by the
federal government, are also more likely to graduate. Finally, although funding is clearly linked
to higher degree completion for students who did not publish, this is not true of those who
managed to publish at least one paper during the course of their PhD The paper concludes with a
discussion of the implication of the findings for Canadian science policy. À partir de trois différentes sources de données relatives à l’ensemble de la population de
doctorants du Québec (listes d’étudiants, de boursiers et d’articles savants), le présent article
examine les liens qui existent entre les bourses d’excellence et la productivité en recherche,
l’impact scientifique et l’obtention d’un diplôme. Il démontre que les étudiants financés publient
davantage que ceux qui ne le sont pas, mais qu’il n’existe qu’une infime différence entre les
deux groupes d’étudiants en termes d’impact scientifique. Par ailleurs, les étudiants financés sont
plus susceptibles d’obtenir leur diplôme, et cette relation est encore plus forte si le financement
provient du gouvernement fédéral. Enfin, bien que le financement soit clairement associé à un
taux plus élevé d’obtention de diplôme chez les étudiants qui n’ont rien publié pendant leurs
études doctorales, cette relation disparaît chez les étudiants qui ont publié au moins un article.
Une discussion portant sur les conséquences des résultats obtenus sur la politique scientifique du
Canada conclut le présent article.
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