Autonomie bureaucratique et la lutte contre la corruption : le cas de l'Unité Permanente Anticorruption
Thesis or Dissertation
2018-12 (degree granted: 2019-06-19)
Author(s)
Advisor(s)
Level
Master'sDiscipline
Science politiqueAbstract(s)
La création de l’Unité permanente anticorruption (UPAC) a eu un impact majeur sur le monde politique québécois. Pour la première fois au Canada, une unité de police était entièrement dédiée à la lutte à la corruption. Cependant, plusieurs contestent l’indépendance et l’autonomie de cette unité. Avec la théorie de l’autonomie bureaucratique développée par Daniel P. Carpenter dans son livre The Forging of Bureaucratic Autonomy ; Reputations, Networks and Policy Innovation in Executives Agencies, 1862-1928, ce mémoire déterminera si l’UPAC a une autonomie bureaucratique ou non. L’autonomie bureaucratique, selon Daniel P. Carpenter, est la capacité d’une organisation d’imposer son agenda politique aux décideurs publics. Pour ce faire, l’organisation a besoin d’avoir une bonne réputation organisationnelle, de multiples réseaux de soutien et une légitimité politique. Si la réputation bureaucratique n’est pas encore complètement développée chez l’UPAC, ce mémoire montrera que les bases sur lesquelles repose cette autonomie sont en construction. The creation of the Permanent Anti-Corruption Unit (UPAC) has had a major impact on the political world in Quebec. For the first time in Canada, a police unit was fully dedicated to the fight against corruption. However, many disputes the independence and autonomy of this unit. With the theory of bureaucratic autonomy developed by Daniel P. Carpenter in his book The Forging of Bureaucratic Autonomy; Reputations, Networks and Policy Innovation in Executives Agencies, 1862-1928, this paper will determine whether the UPAC has bureaucratic autonomy or not. According to Daniel P. Carpenter, bureaucratic autonomy is the ability of an organization to impose its policy agenda on public decision-makers. To do this, the organization needs to have a good organizational reputation, multiple support networks and political legitimacy. If the bureaucratic reputation is not yet fully developed at the UPAC, this memoir will show that the foundations on which this autonomy is based are under construction.
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.