Show item record

dc.contributor.advisorDilhac, Marc-Antoine
dc.contributor.authorPaquet, Audrey
dc.date.accessioned2019-06-20T19:38:03Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2019-06-20T19:38:03Z
dc.date.issued2019-03-13
dc.date.submitted2019-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/22174
dc.subjectJean-Jacques Rousseaufr
dc.subjectIsaiah Berlinfr
dc.subjectMary Wollstonecraftfr
dc.subjectLibertéfr
dc.subjectRépublicanismefr
dc.subjectDroit naturelfr
dc.subjectFreedomfr
dc.subjectRepublicanismfr
dc.subjectNatural lawfr
dc.subject.otherPhilosophy / Philosophie (UMI : 0422)fr
dc.titlePourquoi rendre les gens libres selon Rousseau?fr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplinePhilosophiefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractAu cœur de ce que l’on nomme les « idéaux des Lumières », Jean-Jacques Rousseau illustre la tension entre autorité et liberté dans chacune de ses œuvres. En abordant principalement le Discours sur l’origine et les fondements des inégalités parmi les hommes, l’Émile et Du Contrat social, nous étudions dans ce mémoire la liberté naturelle, morale et politique. Nous découvrons alors les rapports entre liberté, éducation, société et institutions politiques. En société, nos actions comme notre liberté ont des impacts sur les autres. Afin de vivre librement en paix, il faut donc user de notre raison pratique pour limiter les effets de l’amour propre et cultiver des mœurs et conventions vertueuses. Bref, il faut rendre les gens libres parce que la liberté publique est gage de notre propre liberté et du bien commun. Afin d’enrichir ce propos, nous analysons également deux types de critiques qui dénoncent un penchant tyrannique à la philosophie rousseauiste, soient celle d’Isaiah Berlin et d’une frange libérale qui dénoncent une tendance totalitaire; puis celle de Mary Wollstonecraft qui adresse ses préjugés misogynes.fr
dcterms.abstractAt the heart of what are called the "ideals of the Enlightenment", Jean-Jacques Rousseau illustrates the tension between authority and freedom in each of his works. In this thesis, we study natural, moral and political freedom by focusing on the texts Discours sur l’origine et les fondements des inégalités parmi les hommes, l’Émile and Du Contrat social. We will examine the relationships between freedom, education, society as well as political institutions. In society, our actions and our freedom have an impact on others. In order to live freely in peace, we must use our practical reason to limit the effects of self-esteem and cultivate virtuous mores and conventions. In short, we must make people free because public freedom is a guarantee of our own freedom and of the common good. In order to enrich this discussion, we also analyze two types of criticism which denounce a tyrannical tendency towards rousseauist philosophy, namely that of Isaiah Berlin and its liberal fringe that denounces a totalitarian affinity; then that of Mary Wollstonecraft who addresses his misogynist prejudices.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.