Formative assessment : revisiting the territory from teacher’s point of view
Article [Version of Record]
Is part of
McGill journal of education = Revue des sciences de l'éducation de McGill ; vol. 46, no. 2, pp. 247-266.Publisher(s)
McGill University, Faculty of EducationAuthor(s)
Abstract(s)
This research documented the know-how of five elementary-school
teachers regarding formative assessment, working from their point of view on
the question. Group interviews gave them the opportunity to negotiate their
“ways of doing things,” by revisiting and elaborating upon assessment episodes
that had been previously identified on classroom videotapes. An interactionist
analysis served to describe the territory of formative assessment according to
the range of their formal and informal “ways of doing things.” Cette recherche a documenté le savoir-faire d’un groupe de cinq (5)
enseignantes du primaire en matière d’évaluation formative des apprentissages,
et ce, à partir de leur points de vue. Des entretiens de groupe leur ont permis de
négocier leur ‘manières de faire’ à partir de l’explicitation d’épisodes d’évaluation
formative préalablement identifiés sur des enregistrements vidéo produits dans
leur classe. L’analyse interactionniste réalisée conduit à décrire le territoire de
l’évaluation formative selon l’éventail de leurs ‘manières de faire’ tant formelles
qu’informelles, et à distinguer des conventions de la culture professionnelle des
enseignantes à partir des ‘manières de faire partagées’, des routines ou théoriesen-usage singulières à partir des ‘manières de faire admises’ et, enfin, des accords
pragmatiques permettant de concilier la visée de soutien aux apprentissages de
l’évaluation formative et certaines pressions sociales à partir des ‘manières de
faire contestées’.
Other location(s)
Collections
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.