Le rôle de la performativité dans la méthode de Michel Foucault
Thesis or Dissertation
Abstract(s)
Partant des rapports problématiques de Foucault à la performativité austinienne, ce mémoire investigue les évolutions méthodologiques de l’archéologie et de la généalogie en soulignant les éléments qu’elles extraient de la théorie des actes de langage. Si les savoirs que nous restituent les premiers travaux de Foucault produisent une série d’effet dans le réel, c’est parce que l’analyse du discours découvre une performativité d’un niveau inédit par rapport aux énoncés performatifs d’Austin : les discours aux énoncés anonymes tirent des effets de pouvoir au travers même de leurs prétentions descriptives. De façon analogue, les analyses plus tardives des processus de subjectivation dévoilent comment dans cette articulation entre savoir et pouvoir le rapport du sujet à lui-même se donne comme la pierre de touche du discours : le sujet doit tenir sur lui-même une série précise de propos dont la récitation et l’adhésion apparaissent nécessaire pour fonder, voire produire sa subjectivité. Pareille fondation se veut corrélative d’un troisième niveau de performativité, soit celle d’un discours du sujet par lui-même et sur lui-même, en somme, une performativité de la subjectivation. Starting from the problematic relationship of Foucault towards Austin’s performativity, this research investigates the methodological evolutions of the archeology and genealogy while looking at the elements imported from the speech act theory. If the knowledges that depict Foucault’s early works are producing a series of effects into reality, it is because the analysis of discourse discovers a new level of performativity in comparison to Austin’s performative utterances: the anonymous discourses generate effects of power through their own descriptive functions. In a similar way, the later analysis of subjectivation procedures shows how inside the articulation of knowledge and power the relationship to the self is a key element of discourse: the subject must recite and adhere to precise types of utterances to produce and establish his subjectivity. Such foundation is the correlate of a third level of performativity where the discourse of the self must be held by the subject and on himself, in other words a performativity of subjectivation.
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.