Composer à l'image : style, production et interactivité
Thesis or Dissertation
Abstract(s)
Le domaine des musiques à l’image présente un riche terrain d’expérimentations au compositeur. D’un côté, celui-ci doit s’adapter à des contraintes nombreuses et fortes : nature du projet, échéances, budgets, collaboration avec les membres de l’équipe visuelle (réalisateur, producteur, directeur artistique ou directeur audio), etc. D’un autre côté, l’image inspire, structure, et offre une liberté inédite sur de nombreux aspects de la création musicale.
Parmi les médias visuels, le jeu vidéo s’accompagne de défis particuliers. Non seulement sa production, très itérative, s’effectue souvent sur une longue durée, mais surtout sa dimension interactive oblige le musicien à totalement repenser ses structures et ses méthodes de composition.
Le présent ouvrage décrit l’évolution artistique de l’auteur, pour qui le rapport à l’image est essentiel, à travers l’étude de ses œuvres et du contexte de leur création. Au fil des analyses, l’attention sera portée successivement sur les points suivants :
• Le langage musical proprement dit, notamment ses aspects mélodiques, harmoniques et systémiques ;
• Les structures interactives et leur intégration dans un jeu vidéo ;
• Les modalités de production et leur utilisation créative.
Si la plupart des œuvres abordées sont directement composées pour des films ou jeux vidéo, cet écrit étend sa réflexion aux musiques de concert, et particulièrement sur trois aspects : la façon dont certaines, à l’instar du poème symphonique, se structurent à l’aide d’un argument visuellement fort, la relation entre linéarité du concert et interactivité du jeu vidéo, et la seconde vie que le ciné-concert (ou le « jeu-concert ») propose aux musiques à l’écran. The field of composition for the screen presents a fertile terrain for experimentation to the composer. On the one hand, he or she must adapt to numerous and significant constraints: nature of the project, deadlines, budgets, collaboration with the production team (director, producer, artistic director or audio director), etc. On the other hand, the image inspires, structures and offers unparalleled liberty with regards to numerous aspects of musical creation.
Amongst visual media, video game production comes with unique challenges. Not only does its production, which involves a lot of trials and errors, often take place over a long period of time, but its interactive dimension requires the musician to completely rethink his approach to form and methods of composition.
The present work describes the artistic evolution of the author, for whom a connection to the image is essential, through a study of his works and the context of their creation. Over the course of these analyses, attention will be given to the following points in succession:
• Musical language, and in particular its melodic, harmonic and functional aspects
• Interactive structures and their integration into a video game
• Conditions of production and their creative use
Although the majority of works discussed are composed specifically for film or video games, this thesis extends its reflection to concert music, and in particular three elements: the way in which some composers, as with a symphonic poem, structure their ideas based upon a strong visual inspiration; the relationship between the linearity of a concert and the interactivity of a video game; and the second life that the film screening with live music (ciné-concert), or the video game screening with live music (“jeu-concert”) offer to music written for the screen.
Collections
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.