SQUEEZE : représentations du baseball dans l'imaginaire social au Québec : 1994-2014
Thèse ou mémoire
2017-04 (octroi du grade: 2017-09-27)
Auteur·e·s
Directeur·trice·s de recherche
Cycle d'études
MaîtriseProgramme
Littératures de langue françaiseRésumé·s
Le
baseball
occupe
une
place
atypique
dans
les
discours
publics
au
Québec.
Ses
multiples
représentations,
teintées
d’une
exubérante
ferveur
ou
d’un
désintérêt
des
plus
opiniâtres,
l’attestent
sans
équivoque.
Outre
l’unicité
de
la
langue
française
(qui
est
déjà
beaucoup
en
soi),
on
se
doute
que
des
particularismes
québécois
existent
et
qu’ils
prennent
forme
dans
les
diverses
manifestations
culturelles
écrites,
chantées,
dessinées
ou
publicisées
de
ce
sport.
Le
baseball
a
influencé
les
cultures
savante
et
populaire
d’ici
et
il
continue
à
faire
couler
de
l’encre,
à
pénétrer
et
à
structurer
des
discours
de
natures
diverses
et
à
marquer
l’imaginaire
et
l’imagination.
Il
s’agit
dans
la
présente
recherche
d’arriver
à
une
lecture
spécifiquement
québécoise
des
représentations
du
baseball
dans
l’imaginaire
(social,
collectif
et
culturel)
entre
1994
et
2014,
grâce
à
l’examen
de
quatre
thématiques
principales,
soit
l’écriture,
l’espace,
le
temps
et
la
sexualité. Baseball holds a special place in Quebec’s public discourse. Its multiple representations, stuck between heartfelt passion and a stubborn disinterest, are proof of this. Besides the uniqueness of the French language (which is already significant in itself), we can suspect that a Quebec distinctiveness exists through the various cultural expressions of this sport, whether they be written, sung, drawn or publicized. Baseball has influenced both highbrow and popular culture and continues to be discussed, to penetrate and structure various discourses and to influence imagination and the imaginary. The aim of the present research is to provide a Quebec-specific reading of baseball’s presence and representations in the social, collective and cultural discourses between 1994 and 2014 through the consideration of four main themes : writing, space, time and sexuality.
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