Show item record

dc.contributor.advisorBourassa, Lucie
dc.contributor.authorBouchard, Jessy
dc.date.accessioned2017-08-24T18:42:13Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2017-08-24T18:42:13Z
dc.date.issued2017-07-12
dc.date.submitted2017-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/19088
dc.subjectGuillevicfr
dc.subjectTerraquéfr
dc.subjectSphèrefr
dc.subjectParoifr
dc.subjectpoétiquefr
dc.subjectmurfr
dc.subjectEugène Gullevicfr
dc.subjectpoeticsfr
dc.subjectwallfr
dc.subject.otherLiterature - General / Littérature - Généralités (UMI : 0401)fr
dc.titleL'acte poétique guillevicien : de la paroi-poème au poète-paroifr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineLittératures de langue françaisefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractCe mémoire offre une lecture de trois œuvres du poète Guillevic : Terraqué, Sphère et Paroi. Grâce à une approche qui allie analyses énonciatives, pragmatiques et thématiques nous tentons de mettre en lumière le rôle fondamental que joue la paroi dans l’émergence du sujet poétique, ainsi que dans la poétique de l’auteur. Nous postulons que la paroi est au cœur de la poétique de Guillevic et qu’elle module en grande partie l’expérience que le sujet fait du réel. La paroi est dans toutes les frontières – l’espace, le temps et le soi face à soi-même – et c’est paradoxalement grâce à un « refus de dire / [c]reusé dans le oui » , que l’écriture sur l’invisible et intangible mur devient possible et permet au poète de (se) «vivre en poésie» .fr
dcterms.abstractThis thesis is about three works from the french poet Eugène Guillevic : Terraqué, Sphère, Paroi. Through an approach that combines enunciative, pragmatic and thematic analyzes, this paper will attempt to highlight the fundamental role played by the wall (paroi) in the emergence of the poetic subject, as well as in the poetics of the author. The postulation is that the wall is at the heart of Guillevic’s poetics and that it largely modulates the experience that the subject makes of reality. The wall is in every boundary – space, time and self to oneself – and it is, paradoxically, thanks to this “refusal that says yes” that writing on the invisible and intangible wall becomes possible and allows the poet to “live in poetry”.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.