L'utilisation de la percussion comme élément structurant dans l'élaboration d'un langage musical
dc.contributor.advisor | Gougeon, Denis | |
dc.contributor.author | Coutu, Félix-Antoine | |
dc.date.accessioned | 2017-08-09T12:42:26Z | |
dc.date.available | NO_RESTRICTION | fr |
dc.date.available | 2017-08-09T12:42:26Z | |
dc.date.issued | 2017-04-28 | |
dc.date.submitted | 2016-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1866/19003 | |
dc.subject | Musique | fr |
dc.subject | Composition | fr |
dc.subject | Analyse musicale | fr |
dc.subject | Rythme | fr |
dc.subject | Percussion | fr |
dc.subject | Music | fr |
dc.subject | Musical analysis | fr |
dc.subject | Rhythm | fr |
dc.subject.other | Communications and the Arts - Music / Communication et les arts - Musique (UMI : 0413) | fr |
dc.title | L'utilisation de la percussion comme élément structurant dans l'élaboration d'un langage musical | |
dc.type | Thèse ou mémoire / Thesis or Dissertation | |
etd.degree.discipline | Musique (Composition) | fr |
etd.degree.grantor | Université de Montréal | fr |
etd.degree.level | Maîtrise / Master's | fr |
etd.degree.name | M. Mus. | fr |
dcterms.abstract | Ce mémoire expose le travail effectué durant mes deux années de maîtrise en composition instrumentale à l’Université de Montréal. J’y fais la présentation de cinq pièces ainsi qu’une analyse de chacune d’elles afin de démontrer ma démarche créatrice et mon langage musical. Dans ces cinq pièces, j’ai souhaité approfondir l’écriture pour percussion afin de lui donner une place privilégiée à travers divers ensembles, passant de pièces vocales à une pièce pour quatuor de percussions, jusqu’à des pièces orchestrales. Par l’entremise de la percussion, j’ai mis de l’avant l’aspect rythmique de la musique avec l’utilisation de procédés rythmiques variés comme de la polyrythmie, de l’homorythmie, des changements de métrique, des jeux de pulsation, de la périodicité, etc. | fr |
dcterms.abstract | This master’s thesis presents the work done during my two years of studies in instrumental composition at Université de Montréal. It introduces five pieces and an analysis of each one of them to demonstrate my creative process and my musical language. In these five pieces, I wanted to deepen percussion writing to give it a privileged place through various ensembles, going from vocal pieces to a piece for percussions quartet, up to orchestral pieces. Through percussion, I put forward the rhythmic aspect of music with the use of varied rhythmic processes like polyrhythm, homorhythm, time signature changes, pulse games, accent games, periodicity, etc. | fr |
dcterms.language | fra | fr |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.