Présentation et analyse de quatre compositions
Thesis or Dissertation
2015-06 (degree granted: 2015-10-07)
Author(s)
Advisor(s)
Level
Master'sDiscipline
Musique (Composition)Abstract(s)
Ce texte présente une analyse de quatre de mes compositions réalisées pendant la maîtrise. Les pièces choisies abordent la musique de chambre, la musique orchestrale, et la musique vocale. La mise en pratique des connaissances assimilées pendant la formation est mise en avant à travers une étude sur la forme, le développement thématique, l'harmonie, et l'orchestration de chaque pièce.
De plus, j'ai souhaité par l'analyse de mes compositions, partager mon approche du processus créatif et donner une meilleure compréhension de ma musique à l'auditeur. Ainsi, exposer les références multiples aux musiques des Ballets russes du début du XXe siècle dans L'Odyssée d'un songe, ou montrer par exemple les nombreux figuralismes réalisés dans Nuit de neige permettra je l'espère à l'auditeur de mieux cerner mon travail et d'approfondir l'écoute de ces pièces.
Aussi, j'espère faire ressortir dans ce texte la présence de certaines constantes dans mes compositions, de manière à mettre en avant le développement de mon langage personnel. This document presents an analysis of four of my compositions written during my
studies at the Master’s level. The chosen works include chamber music, orchestral music,
and vocal music. The implementation of learned techniques is emphasized through a study
of form, thematic development, harmony, and orchestration of each musical piece.
Furthermore, I wished with the analysis of my compositions, to share my approach
to the creative process and thereby give the listener a better understanding of my music. For
example, it is hoped that an account of the multiple references to early 20th century Ballets
Russes music present in L'Odyssée d'un songe, or a discussion of the numerous examples of
figuralismes in Nuit de neige, will allow the listener to better identify my work and to listen
to these pieces with a deeper understanding.
Also, I hope to highlight the presence of certain constants in my compositions, in
the context of which the development of my personal musical language will be made
evident.
Collections
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.