Show item record

dc.contributor.advisorGougeon, Denis
dc.contributor.authorLarocque, Michaël
dc.date.accessioned2015-03-13T18:56:18Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2015-03-13T18:56:18Z
dc.date.issued2014-10-31
dc.date.submitted2013-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/11446
dc.subjectcompositionfr
dc.subjectmusique contemporainefr
dc.subjectanalyses sonoresfr
dc.subjectmimesisfr
dc.subjectesthétismefr
dc.subjectharmonie des sphèresfr
dc.subjectsynesthésiefr
dc.subjectcompositionfr
dc.subjectcontemporary musicfr
dc.subjectsound analysisfr
dc.subjectmimesisfr
dc.subjectaesthetismfr
dc.subjectharmony of the spheresfr
dc.subjectsynaesthesiafr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Music / Communication et les arts - Musique (UMI : 0413)fr
dc.titleLe potentiel musical des analyses sonores et autres phénomènes vibratoiresfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineMusique (Composition)fr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelDoctorat / Doctoralfr
etd.degree.nameD. Mus.fr
dcterms.abstractCette thèse portant sur le potentiel musical des analyses sonores consiste en une recherche créative et artistique portant sur des propriétés caractéristiques du comportement sonore mis en lumière via divers types d'analyses et susceptibles d'assister la composition musicale. Ce travail présente l'élaboration des outils d'analyses programmés et utilisés à cette fin, en plus d'un corpus de 6 oeuvres dont l'ordre de présentation correspond à leur chronologie d'écriture, et dont la conception et l'analyse musicales sont inégalement exposées (du bref aperçu au survol exhaustif). Au fur et à mesure de la recherche, le répertoire ci-développé intègre, par élargissement conceptuel, des considérations analytiques pour d'autres phénomènes vibratoires (comme la lumière ou l'harmonie des sphères) et, esthétiquement, toute cette démarche est fondée sur le concept aristotélicien de la mimesis, où l'idéal artistique consiste en la sublimation de la nature.fr
dcterms.abstractThis thesis about the musical potential of sound analysis consists in an artistic and creative research on characteristic properties of sound behavior revealed by various types of analysis and likely to assist musical composing. This work presents the elaboration of analysis tools programmed and used on purpose, in addition of a corpus of six works which the order of presentation corresponds to their chronology of writing, and which both conception and musical analysis are unevenly exposed (from brief to exhaustive overviews). As the research occurs, the featured repertory integrates, by a conceptual enlargement, some analytic considerations for other vibratory phenomena (as light or the harmony of the spheres) and, aesthetically, all that approach is founded on the aristotelician concept of mimesis, in which the artistic ideal consists in the sublimation of nature.fr
dcterms.descriptionLa version intégrale de cette thèse est disponible uniquement pour consultation individuelle à la Bibliothèque de l'Université de Montréal (www.bib.umontreal.ca/MU).fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.