Show item record

dc.contributor.advisorMacdonald, Iain
dc.contributor.authorMoquin-Beaudry, Ludvic
dc.date.accessioned2014-06-04T14:36:18Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2014-06-04T14:36:18Z
dc.date.issued2014-03-03
dc.date.submitted2013-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/10707
dc.subjectPhilosophiefr
dc.subjectThéorie critiquefr
dc.subjectIdéologiefr
dc.subjectCinémafr
dc.subjectIndustrie culturellefr
dc.subjectTheodor W. Adornofr
dc.subjectWalter Benjaminfr
dc.subjectSiegfried Kracauerfr
dc.subjectMax Horkheimerfr
dc.subjectÉcole de Francfortfr
dc.subjectPhilosophyfr
dc.subjectCritical theoryfr
dc.subjectIdeologyfr
dc.subjectFilmfr
dc.subjectCulture industryfr
dc.subjectFrankfurt Schoolfr
dc.subject.otherPhilosophy / Philosophie (UMI : 0422)fr
dc.titleVers une théorie critique du cinéma : la question de l’idéologiefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplinePhilosophiefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractL’histoire du concept d’idéologie est riche des différentes définitions qui ont tenté de le circonscrire, en tension entre la description de visions du monde et la dénonciation de la « fausse conscience ». Chez les penseurs regroupés sous le nom d’ « École de Francfort », l’idéologie en vient à équivaloir au phénomène de l’industrie culturelle, c’est-à-dire la mise au service de la raison technique dans la production de la culture. Le statut du cinéma est intéressant à cet égard : non seulement est-ce un art né à l’époque industrielle et indissociable des possibilités techniques offertes par celle-ci, mais il a été mobilisé pour de nombreuses entreprises propagandistes, plus ou moins subtiles. La question directrice de l’interrogation est donc la suivante : selon la théorie critique de l’École de Francfort, le cinéma peut-il être considéré comme de l’art ou est-il confiné au domaine de l’idéologie ? Autrement dit, le cinéma peut-il revendiquer un statut qui ne ferait pas de lui qu’un support de la domination de l’humain par l’humain ?fr
dcterms.abstractThe history of the concept of ideology is rich in different definitions that have attempted to circumscribe it, in a tension between the description of different worldviews and the denunciation of “false consciousness.” For the thinkers grouped under the name “Frankfurt School” ideology comes to equate the phenomenon of the Culture industry, that is to say, technical reason put at the service of the production of culture. The status of film in interesting in this regard: not only is it an art born in the industrial age and inseparable from the technical possibilities offered by the industry, but it has also been used for numerous, more or less subtle, propagandist undertakings. The leading question of our inquiry is thus the following: according to the critical theory of the Frankfurt School, can film be considered as a genuine form of art or is it confined to the realm of ideology? In other words, can film claim a status which would not make it solely a support of human-over-human domination?fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.