Gender differences on two dimensions of perfectionism among gifted children
Thesis or Dissertation
2014-04 (degree granted: 2014-05-20)
Author(s)
Advisor(s)
Level
Master'sDiscipline
PsychologieKeywords
- perfectionnisme
- genre
- dimensions
- douance
- surdoués
- enfants
- bien-être
- perfectionnisme orienté vers soi
- perfectionnisme socialement prescrit
- perfectionism
- gender
- dimensions
- gifted
- children
- adjustment
- maladjustment
- self-oriented perfectionism
- socially-prescribed perfectionism
- Psychology - General / Psychologie - Généralités (UMI : 0621)
Abstract(s)
Des études récentes suggèrent que le perfectionnisme est un phénomène multidimensionnel avec des composantes néfastes, mais aussi des éléments positifs, au bien-être psychosocial. Une étude a été élaborée afin de comparer la prévalence de ces éléments chez les garçons et les filles surdoués. Quarante-neuf enfants âgés de 7 à 11 ans ont rapporté leurs attitudes perfectionnistes, appartenant à deux dimensions du phénomène : le perfectionnisme orienté ver soi et le perfectionnisme socialement prescrit. Contrairement à nos attentes, les résultats révèlent que la prévalence des deux dimensions de perfectionnisme ne diffère pas de manière significative entre les filles et les garçons surdoués. Une analyse des résultats et de leurs implications pour de futures recherches est offerte. Recent research suggests that some components of perfectionism can be detrimental to psychosocial well-being, but others can be positive to adjustment. The present investigation was designed to compare the prevalence of negative and positive components among gifted boys and girls. Two dimensions of perfectionism, Self-oriented and Socially-prescribed Perfectionism, were examined in a sample of 49 children between 7 and 11 years old. Contrary to our predictions, there was no significant difference in the prevalence of both dimensions between boys and girls. Implications for future studies are discussed.
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.