Show item record

dc.contributor.authorGiannini, Nicola
dc.date.accessioned2024-01-22T20:09:16Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2024-01-22T20:09:16Z
dc.date.issued2023-10-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/32409
dc.publisherIEEEfr
dc.subjectImmersive spatialized live music composition with performersfr
dc.subjectImmersionfr
dc.subjectLive concertsfr
dc.subjectSpatializationfr
dc.subjectSpatialization controlfr
dc.subjectElectroacoustic music notationfr
dc.subjectModular synthesisfr
dc.subjectComposition de musique immersive spatialisée avec des interprètesfr
dc.subjectComposition de musiquefr
dc.subjectMusic compositionfr
dc.subjectConcerts en directfr
dc.subjectSpatialisationfr
dc.subjectContrôle de la spatialisationfr
dc.subjectNotation de la musique électroacoustiquefr
dc.subjectSynthèse modulairefr
dc.titleImmersive spatialized live music composition with performers : a case study, Le vent qui hurlefr
dc.typeContribution à un congrès / Conference objectfr
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Faculté de musiquefr
dc.contributor.affiliationCentre interdisciplinaire de recherche en musique, médias et technologiefr
dc.identifier.doi10.1109/I3DA57090.2023.10289287
dcterms.abstractThis article presents reflections on theoretical and practical aspects of the composition of immersive spatialized live music with performers through a case study, Le vent qui hurle. This is a piece written for the Ensemble d’oscillateurs founded by Nicolas Bernier at the Faculty of Music of the University of Montreal, semi-modular analog synthesizers, metal sheets and sound spatialization. Initially, I present the research context, discussing the concepts of spatialization and immersion within the frame of live music. I then examine how compositional intentions can be related to the composition of the sound space. I later discuss the relationship between sound and space by introducing spatial attributes and spatialization strategies. Then I illustrate the context in which the piece was created, covering the rehearsal period and the writing of the score. I then present the immersive, spatial and musical composition strategies I used in writing the piece, illustrating techniques that explore the relationship between analog synthesis and the composition of sound space and the relationship between the spatialization created by speakers with the spatialization created with acoustic sources. Finally, I outline future developments. The perspective of this article is mainly oriented toward the compositional dimension and not the technological dimension.fr
dcterms.abstractCet article présente des réflexions sur des aspects théoriques et pratiques concernant la composition de musique immersive spatialisée en direct avec des interprètes à travers une étude de cas, Le vent qui hurle. Il s'agit d'une pièce écrite pour l'Ensemble d'oscillateurs fondé par Nicolas Bernier à la Faculté de musique de l'Université de Montréal, synthétiseurs analogiques semi-modulaires, plaques de métal et spatialisation sonore. Dans un premier temps, je présente le contexte de la recherche, en discutant des concepts de spatialisation et d'immersion dans le cadre de la musique en direct. Je discute ensuite de la façon dont les intentions compositionnelles peuvent être liées à la composition de l'espace sonore. J'aborde par la suite la relation entre le son et l'espace en introduisant les attributs spatiaux et les stratégies de spatialisation. J'illustre le contexte dans lequel la pièce a été créée, en traitant de la période des répétitions et de l'écriture de la partition. Je présente successivement les stratégies de composition immersive, spatiale et musicale que j'ai utilisées pour écrire la pièce, en illustrant les techniques qui explorent la relation entre la synthèse analogique et la composition de l'espace sonore, ainsi que la relation entre la spatialisation créée par les haut-parleurs et la spatialisation créée par les sources acoustiques. Enfin, je discute des développements futurs. La perspective de cet article est principalement orientée vers la dimension compositionnelle et non vers la dimension technologique.fr
dcterms.isPartOfdoi:10.1109/I3DA57090.2023fr
dcterms.languageengfr
oaire.citationTitle2023 International Conference on immersive and 3D Audio‏fr
oaire.citationConferencePlaceBologne, Italiefr
oaire.citationConferenceDate2023-09-05 - 2023-09-07fr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.